menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbekende druif

Ga naar meest recente reactie

Adrienne

Adrienne

Hallo een vraagje.
Bij Moekes nieuwe woonst staat een druif.
We kennen ze niet ?
Er hangen wel veel trossen aan.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Snoeien kan nu niet meer, maar ..... mogen al deze tosjes blijven hangen ?
Moet ik wat bladeren verwijderen zodat er zon aan kan ?

Help mij, ik had graag toch enkele lekkere trossen !!!
maandag 18 juni 2007 - 21:44
Adrienne

Adrienne

Oh nog vergeten een foto van gans de struik !!![afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 18 juni 2007 - 21:46
Victor44

Victor44

Adrienne je mag niet te veel trossen aan de druivelaar laten hangen,anders zijn ze veel zuurder en krijgen geen mooie kleur en de bessen worden ook veel dikker. Ook mag je de trossen die blijven hangen krenten wanneer ze de dikte van een erwt hebben.De bladeren die voor de trossen staan mag je verwijderen wanneer de bessen beginnen te rijpen.

Groetjes victor.
dinsdag 19 juni 2007 - 03:15
Adrienne

Adrienne

Oei Victor wat bedoel je met de trossen krenten aub ?
Ai, ai en die struik is een en al druiventros,
oeps knijp ik er dan gewoon een deel uit of er met de snoeischaar uitknippen.
dinsdag 19 juni 2007 - 03:23
Victor44

Victor44

Krenten is het verwijderen van besjes uit de tros zelf,maar daar blijft veel werk aan, Je kunt ze uitknippen of uitknijpen als ze maar weg zijn.
Veel succes.
Victor.
dinsdag 19 juni 2007 - 18:53
beginnendtuinier

Tekst aangepast

Beginnendtuinier

is dit krenten echt nodig want ik kan me voorstellen dat men op de grote wijngaarden dit onmogelijk kan doen en zij hebben dan wel weer goeie druiven???? of doen ze dit ook neemt vast veel tijd in beslag
groeten
woensdag 20 juni 2007 - 00:21
Victor44

Victor44

De grote wijngaarden waarvan jij schrijft zijn meestal druiven om wijn van te maken,en dan hoeft dit natuurlijk niet.Daar wordt alles geperst,maar in de serren waar tafeldruiven geteeld worden moet men wel krenten,tenzij men druiven staan heeft die losjes in de tros hangen(die niet proppensvol hangen)Dat hangt natuurlijk ook af van de soort.Is zeker arbeidsintensief werk,daarom ook dat deze druiven meestal ook duurder verkocht worden.Niemand kan je verplichten om dit te doen,maar je kwaliteit zal zeker stijgen,dat verzeker ik je!
Grtjs Victor
woensdag 20 juni 2007 - 01:25
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

en hoeveel moet ik er dan ongeveer uithalen?
groeten Damy
woensdag 20 juni 2007 - 01:35
Fons

Fons

Indien ge niet krent zullen de druiven bij het afrijpen zo dik zijn dat ze elkaar plat drukken waardoor ze openspringen en het sap zal over de tros heenlopen met als gevolg schimmelvorming en waardeloos worden van de druivetros.
De uitdunning hangt af van de geschatte dikte van de druiven liefst een beetje meer uitknippen als te wijnig,de druiven die de neiging hebben binnen in de te tros groeien eerst verwijderen, in princiepe zeker een vierkante cm en meer rekenen per druif.
Het krenten gebeurd bijvoorkeur met een klein schaartje en tracht de resterende druiven zo min mogelijk aan te raken om de waslaag rond de druiven niet nodeloos te beschadigen.
woensdag 20 juni 2007 - 02:29
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Danku wel voor de informatie
ik wad wel al ven krenten gehoord maar ik dacht dat het onzin was blijkbaar had ik me vergist
danku wel
groeten Damy
woensdag 20 juni 2007 - 02:32
Adrienne

Adrienne

Oei, oei Fons en Victor bedankt !!!
Amaai, k'zal de komende dagen wel weten wat te doen.
vrijdag 22 juni 2007 - 05:52
duracell

Duracell

Ik laat het eerste trosje hangen per tak.Al de andere verwijderen.Krenten doe ik niet wegens te veel werk.Groetjes
zondag 24 juni 2007 - 00:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).