Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo een vraagje.
Bij Moekes nieuwe woonst staat een druif.
We kennen ze niet ?
Er hangen wel veel trossen aan. [afbeelding verwijderd niet-https]
Snoeien kan nu niet meer, maar ..... mogen al deze tosjes blijven hangen ?
Moet ik wat bladeren verwijderen zodat er zon aan kan ?
Help mij, ik had graag toch enkele lekkere trossen !!!
Adrienne je mag niet te veel trossen aan de druivelaar laten hangen,anders zijn ze veel zuurder en krijgen geen mooie kleur en de bessen worden ook veel dikker. Ook mag je de trossen die blijven hangen krenten wanneer ze de dikte van een erwt hebben.De bladeren die voor de trossen staan mag je verwijderen wanneer de bessen beginnen te rijpen.
Oei Victor wat bedoel je met de trossen krenten aub ?
Ai, ai en die struik is een en al druiventros,
oeps knijp ik er dan gewoon een deel uit of er met de snoeischaar uitknippen.
Krenten is het verwijderen van besjes uit de tros zelf,maar daar blijft veel werk aan, Je kunt ze uitknippen of uitknijpen als ze maar weg zijn.
Veel succes.
Victor.
is dit krenten echt nodig want ik kan me voorstellen dat men op de grote wijngaarden dit onmogelijk kan doen en zij hebben dan wel weer goeie druiven???? of doen ze dit ook neemt vast veel tijd in beslag
groeten
De grote wijngaarden waarvan jij schrijft zijn meestal druiven om wijn van te maken,en dan hoeft dit natuurlijk niet.Daar wordt alles geperst,maar in de serren waar tafeldruiven geteeld worden moet men wel krenten,tenzij men druiven staan heeft die losjes in de tros hangen(die niet proppensvol hangen)Dat hangt natuurlijk ook af van de soort.Is zeker arbeidsintensief werk,daarom ook dat deze druiven meestal ook duurder verkocht worden.Niemand kan je verplichten om dit te doen,maar je kwaliteit zal zeker stijgen,dat verzeker ik je!
Grtjs Victor
Indien ge niet krent zullen de druiven bij het afrijpen zo dik zijn dat ze elkaar plat drukken waardoor ze openspringen en het sap zal over de tros heenlopen met als gevolg schimmelvorming en waardeloos worden van de druivetros.
De uitdunning hangt af van de geschatte dikte van de druiven liefst een beetje meer uitknippen als te wijnig,de druiven die de neiging hebben binnen in de te tros groeien eerst verwijderen, in princiepe zeker een vierkante cm en meer rekenen per druif.
Het krenten gebeurd bijvoorkeur met een klein schaartje en tracht de resterende druiven zo min mogelijk aan te raken om de waslaag rond de druiven niet nodeloos te beschadigen.