Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een berichtje uit enthousiasme...
Ik heb hier via een college-tuinier stekken in 2016 gekregen van redelijk wat vijgenstruiken...
De collectie is nu uitgebreid tot:
- Brown Turkey
- Grise St Jean
- Dalmatie
- Dottato
- Galbun
De Precoce de Bordeaux staat nog in pot omdat ik die nog wat wil laten vertakken en aansterken...
Weet jij ergens een duidelijke beschrijving waarmee je de verschillende soorten kan onderscheiden?
Er staat hier een stekje van de boom uit onze vorige tuin, die op zijn beurt een stekje was van de boom van mijn vader. Vorig jaar hebben we er hier voor het eerst een paar kunnen plukken. Ons boompje is nu een 5 jaar oud, een kleine 1,5 m hoog en belooft dit jaar al een mooie oogst.
Maar ik heb dus geen idee om welke soort het gaat of hoe ik dat kan achterhalen.
Ik heb zelf geen uitgebreide beschrijving, maar Ira Curhit (de kweker van de Galbun) heeft hierover wel enkele boeken geschreven.
Via: https://kiwifruitsalsa.files.wordpress.com/2009/08/condit55hilgardia-final-p.pdf
kan je een boek met bescrijvingen terugvinden, maar deze dateert al van omstreeks 1955 en ik weet niet of er updates aan gebeurd zijn, dus recente beschrijvingen zal moeilijker zijn, maar hierin kan je wel enkele 100-en pagina's beschrijvingen vinden.
Succes !!
Ik heb een vijgenboom van een drietal jaar oud in volle grond. Intussen is die geschoten tot een mooi boompje van 2 meter. Vorig jaar hingen er laat op het seizoen enkele vijgen aan maar zijn logischerwijs nooit rijp geworden. Dit jaar kwamen nieuwe vijgen vroeg op het seizoen dus ik hoop op rijpe vijgen in het najaar. De warme dagen helpen alleszins
Ik heb 2 vragen:
* Sinds het innijpen komen er op die plaats nieuwe scheuten. De takken willen blijkbaar heel graag verder groeien. Moet ik deze opnieuw innijpen? Dus vermijden dat de tak toch weer gaat doorgroeien?
* De voorbije week komen er terug kleine vijgen bij op de nieuwere takken (het groene gedeelte dus). Ik dacht dat op de nieuwe scheuten pas volgend jaar vijgen komen. Deze zullen sowieso deze zomer niet meer volgroeid zijn of rijp worden. Breek ik deze best zo vlug mogelijk weg? Of is dit al de oogst voor volgend jaar? (dus overwinteren de vruchten?)