menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beschadigde kerselaar

Mazinger

Mazinger

Hallo,

Een paar jaren geleden beet onze ezel een stuk van de bast op de zijtak van een heel jonge kerselaar. Aanvankelijk zag dat er helemaal niet goed uit en elk jaar vreesde ik een beetje meer voor het ergste, ook al omdat de 9 kersen die eraan hingen, niet heel erg lekker waren. Vorig jaar had ik hem er echt bijna uitgezwierd.

Maar dit jaar gaf hij dan toch voor het eerst een volle emmer verrukkelijke kersen! (waarvoor dank Het ziet er dus naar uit dat hij het misschien zal redden en ik vraag me af of de wonde nog behandeld moet worden.

In bijlage twee foto's; één van de wonde in zijn geheel en hoe de basten van de laatste jaren deze proberen te omsluiten, en één waarop een harsproduktie zichtbaar is.

Moet ik er verder nog wat aan doen? Is het misschien beter om de zijtak waarop deze wonde zit, er toch af te zagen? Of alles gewoon rustig zijn gang laten?

Fruit

zaterdag 15 augustus 2015 - 12:12
WiPe

WiPe

In principe moet je her niks aan doen. De boom kan zelf wel met die beschadiging omgaan. Maar de kans bestaat dat het dode hout wegrot, waardoor de zijtak zou kunnen afbreken. Het is dus misschien verstandig om die zijtak wat in te korten zodat die niet te zwaar wordt. Inkorten betekent dat je de hoofdtak terug snoeit tot op een gezonde zijtak die minstens 1/3 van de hoofdtak is. Dat betekent niet dat je alle takken tot op dezelfde hoogte terug snoeit.
zaterdag 15 augustus 2015 - 15:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).