menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jonge perzikenboom snoeien of nog niet

Ga naar meest recente reactie

Ronny59

Ronny59

Hallo iedereen,
Omdat je per bericht maar foto kan uploaden heb ik een ander topic aangemaakt voor de perzikenboom. Die heb ik geplant tijdens de paasvakantie en hij is goed in gang geraakt. Maar het valt me wel op dat er een tak (harttak?) al hoog aan het uitschieten is. Is het een goed idee om daar een stuk af te doen of laat ik dat boompje beter nog even met rust tot volgend jaar?
Bedankt voor de tips!
Ronny

Fruit

maandag 10 augustus 2015 - 10:54
pplakke

Pplakke

amandel en perzik snoei je best op een zonnige warme dag.
ivb. met schimmelgevoelig (krulziekte) .
die bomen worden normaal vanzelf eerder breed dan hoog.
dus hoeft niet echt gesnoeid tenzij hij niet hoger mag worden.
dan kan je er beter een leiboom van maken .
maandag 10 augustus 2015 - 15:45
Ronny59

Ronny59

Bedankt voor je reactie, pplakke! Veel hoger moet hij inderdaad niet worden, of ik krijg hetzelfde probleem als met mijn kerselaars (zie andere topic). Die zijn niet tijdig gesnoeid geweest met het gevolg dat ik nu aan het overgrote deel van de kersen niet meer aankan om te plukken.
Ik hoop wel dat die perzikenboom volgend jaar niet nog eens die lengte erbij zet, want dan gaat het weer de verkeerde kant op, vandaar dat ik me afvroeg of ik die hoge tak nu al niet beter zou snoeien, hoewel het nog een nieuw, jong boompje is.
maandag 10 augustus 2015 - 16:16
sophora

Sophora

http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/perzikbomensnoei.htm

Kijk hier maar eens. Perziken zijn snelle groeiers en moeten regelmatig gesnoeid worden.
maandag 10 augustus 2015 - 18:37
Ronny59

Ronny59

Een heel goede tip, Sophora, bedankt!
Als ik het goed begrepen heb hier, mag ik blijkbaar van die hoge tak toch een stuk afsnoeien zonder problemen te krijgen achteraf.
maandag 10 augustus 2015 - 21:26
sophora

Sophora

Dat mag je gerust doen.
maandag 10 augustus 2015 - 22:46
Ronny59

Ronny59

En zou ik best een wondafschermend middel gebruiken of de natuur haar werk laten doen?
woensdag 12 augustus 2015 - 11:51
sophora

Sophora

Laat de natuur haar werk maar doen.
woensdag 12 augustus 2015 - 12:52
Ronny59

Ronny59

Ok, Sophora, daarnet die top eraf geknipt (een dikke halve meter). Bedankt voor de goede raad!
mvg Ronny
woensdag 12 augustus 2015 - 16:48
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 5? (beveiligingscontrole) *