Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ik heb twee laagstamperziken die ik anderhalf jaar geleden tegen de afscheiding geplant heb om te leiden.
Deze winter werk ik de tuin definitief af, en komt er een moestuin. Omdat ik hierdoor wat ruimte moet opofferen moet er feitelijk één perzik verdwijnen. Het gaat over 'Fertile de septembre' en 'Reine des verger'.
Het eerste jaar had ik enkele vruchten van Fds, dit jaar van Rdv, maar ik neem aan dat de kwaliteit niet representatief is van deze jonge bomen.
Mijn vraag nar julle, welke geniet jullie voorkeur om te houden?
De standplaats is zuidoost gericht tegen betonnen platen, moest dat een rol spelen.
Laat de perzik die je het lekkerste vindt staan...
Of meen ik tussen de regels te lezen dat je niet enthousiast was van de kwaliteiten van de vruchten?
Ik heb bij mijn late perziken de indruk dat die niet goed op smaak komen als het weer op het einde van de zomer wat minder is, dus ik zou dan opteren voor de iets vroeger rijpende
Reine des Vergers. Nu, smaak is subjectief, dus misschien kan iemand dat bevestigen of net weerleggen , kan ook zijn dat mijn late perzik waarvan ik tegen mijn gewoonte in de naam niet meer van weet, dat mijn late perzik minder scoort op smaak...
Inderdaad. Zeker vorig jaar enkele kleine vruchten, dit jaar waren het iets grotere, maar ik was niet erg onder de indruk. Ik neem aan dat de kwaliteit nog niet representatief is om een gedegen keuze te maken.
Reine des Vergers geeft goede vruchten af en is zeer productief. Het vruchvlees is wat wit-achtig en smaakt wel goed. Over fertile de septembre kan ik je helaas niet mee helpen.
Ik heb wel goede ervaringen met reine des vergers. Ik spuit de boom nooit tegen de krulziekte. In de zomer is de boom zo goed als nieuw.
De rassen waar je het over hebt zijn idd. niet zo dendertent van smaak, late rassen komen nauwelijks goed op smaak omdat onze gemiddelde zomers te kort zijn.
De huidige moderne rassen lopen ver voor op de klassiekers van vorige eeuw.
Wil je echt een lekkere perzik, ga dan naar een goed tuincentra en kies voor de perzik Benedicte deze soort is een vrij nieuw ras, de vrucht is erg groot, zoet en hebben een geweldig goede smaak, bovendien niet zo gevoelig voor ziektes in ons klimaat.