menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe appelaar geplant wat nu 2 vragen

Ga naar meest recente reactie

Mazinger

Mazinger

Hoi,

heb net een voorgeleide appelaar (Jonagold) gekocht en geplant, te leiden op ijzerdraad tussen 2 palen (zie foto's).

Vraag 1: wanneer en hoe kort moet ik de top snoeien?
Vraag 2: laat ik de bamboestokken er nog even aan? Of leid ik de zijtakken al aan de ijzerdraad?

Thx!

Fruit

donderdag 2 oktober 2014 - 13:01
Ginkgo

Ginkgo

Hallo !

Jongere appelaars kan je het best in het voorjaar snoeien (maart/april)
Dus dan zou ik de top er uit halen.

De bamboe kan je laten zitten naar wens eigenlijk. Je haalt ze het beste weg wanneer de takken een zekere dikte hebben maar toch nog buigbaar genoeg zijn om aan de draad vast te binden.

Eigenlijk is het altijd beter om bamboe te gebruiken als 'leidraad'. Ijzerdraad kan gaan schuren of knellen waardoor er een wonde kan ontstaan. Naarmate te zijtakken dikker worden zullen deze de ijzerdraad mee overgroeien wat eigenlijk nooit goed is. Dit heb je niet bij bamboe.

Greetz,
Karel
donderdag 2 oktober 2014 - 23:00
Mazinger

Mazinger

dank je Karel,

de aftsand tussen de horizontale zijtakken is trouwens zo weinig (10 cm+-). Dat vergroot mee met het groeien mag ik aannemen?
donderdag 2 oktober 2014 - 23:10
Ginkgo

Ginkgo

Hey mazinger,

Die gaan als alles goed gaat normaal mee verdikken. Je mag er altijd wel eentje van tussen knippen maar wacht daar nog even mee. Je neemt het best de stevigste en gezondste takken om te leiden, als je zeker weet dat deze goed vertrokken zijn kan je een van de andere takken ervantussen knippen. Let wel op dat je nog wat takken aan de boom laat natuurlijk , en zorg ervoor dat deze takken die je ervantussen wil knippen niet te dik worden, hoe dikker de tak die je wegneemt hoe groter de wonde zal zijn natuurlijk. En dat komt nooit ten voordele van de boom.

De top kan je terugknippen tot op een zijvertakking. Het beste is van deze terug te knippen tot op een zijvertakking met net daaronder nog een vertakking zodat je een zo horizontaal mogelijke lijn hebt als je snapt wat ik bedoel. deze twee zijtakken net onder elkaar kan je dan aanbinden.

graag gedaan !
Karel
donderdag 2 oktober 2014 - 23:22
WiPe

WiPe

de afstand tussen de horizontale zijtakken is trouwens zo weinig (10 cm+-). Dat vergroot mee met het groeien mag ik aannemen?

Bomen dus ook appelbomen, groeien aan het uiteinde van de tak (lengtegroei) en aan de buitenkant van de stam (diktegroei).

Aangezien er geen lengtegroei in een bestaande stam is, gaan de takken altijd op dezelfde afstand blijven staan. Tenzij je er die zelf tussenuit snoeit natuurlijk.
zaterdag 4 oktober 2014 - 13:12
Mazinger

Mazinger

... En is die 10 cm tussen de horizontale zijtakken dan te weinig of niet?
De eerste zijtakken links en rechts, staan op 80 cm van de grond. Daarna heb ik 3 paren met elke keer 10 à 12 cm ertussen (dus ongeveer 35 cm), en dan weer de gesteltak tot ongeveer 200 cm hoog.

Moet ik ergens ingrijpen? Moeten de volgende zijtakken op grotere afstand worden gekozen? Hoeveel nieuwe zijtakken mag ik er per jaar bij halen? (Ik heb nog een 70 cm vrij...
zaterdag 4 oktober 2014 - 18:35
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).