0 Bladluizen
▼ Ga naar meest recente reactie
ErikL
Ik heb dit jaar enorm veel last van bladluizen.
Bij de jongste bomen kan ik eigenlijk geen blad meer vinden waar er geen bladluizen zitten. Alle bladeren zijn wel gekruld en zitten vol bladluizen en véél mieren.. Echt niet goed...
Wat kan het best doen hier tegen?
Men zegt wel eens dat de larve van lieveheersbeestjes goed zijn tegen de bladluizen maar ik dacht dat de mieren ze ook aanvallen? Tevens zou ik ook niet weten hoe ik deze larve moet zetten, want die moeten dicht bij de bladluizen geplaatst worden maar dan moet ik de bomen helemaal vol zetten met die larven
Of zou ik hier toch beter een chemisch product boven halen?
vrijdag 2 mei 2014 - 11:48
Bombycilla
En dan gelijk maar alles doodspuiten?
Die planten groeien er echt wel weer doorheen,met spuiten doodt je ook de natuurlijke vijanden en krijg je alleen maar ergere plagen terug
vrijdag 2 mei 2014 - 12:44
Hos8
Als je iets wil gebruiken , koop dan pirimor.
Dit product is onschadelijk voor lieveheersbeestjed, zodat deze ook kunnen meehelpen. Soms is de plaag idd zo erg dat je even moet meehelpen.
@bombicilla , beter informeren ipv de zever van de groene klakkeloos verder te verkondigen.
vrijdag 2 mei 2014 - 14:29
ErikL
Bedankt
Enig idee waar ik pirimor kan kopen?
vrijdag 2 mei 2014 - 14:30
Hos8
Bij aveve en zowat eender welk tuincenter zou je het moeten vinden.
Herkenbaar aan het lieveheersbeestje op de verpakking.
Ook ik doe het liever zonder sproeien , maar uitzonderlijk kan het wel eens nodig zijn is mijn mening.
vrijdag 2 mei 2014 - 14:34
zaterdag 3 mei 2014 - 16:52
Powerlite
Ziet er hetzelfde uit als de bijsluiter bij aspirine.
Je moet inderdaad voorzichtig en met verstand omspringen met dergelijke producten , maar hetzelfde geldt voor zowat alles waar we dagelijks mee omgaan. Pirimor is inderdaad een heel goed product bij correct gebruik.
zaterdag 3 mei 2014 - 18:11
Patrikc
@hos8: beter informeren ipv de zever van de gifindustrie verder te verkondigen.
@ericl: een beetje geduld en de natuur krijgt de situatie wel onder controle, in de tijd dat je alles prepareert om gif te spuiten heb je allicht al veel bladluizen manueel gedood of met een waterstraal verwijderd, waarom zou je je eigen leefomgeving willen vergiftigen?
zondag 4 mei 2014 - 11:07
ErikL
Ik zal het proberen te doen met een groot aantal larven van lieveheersbeestjes.
Eerst de bomen voorzien van lijmband om de mieren er zo veel mogelijk uit te houden, dan de larven erin zetten.
Moest dat echt niet lukken zal ik op zoek gaan naar een biologisch bestrijdingsmiddel.
zondag 4 mei 2014 - 11:10
Patrikc
Prima.
Conserve, Bio-pyretrex komen eventueel in aanmerking, maar ik ben er zeker van dat het niet nodig is. Het doosje staat hier al jaren ongeopend, het enige gif dat ik in huis heb, en dus nog een miskoop want gebruik het toch niet, en des te beter
zondag 4 mei 2014 - 11:16
ErikL
Als ik nu een huisje voor lieveheersbeestjes maak/koop. Zou dat de kansen dan vergroten om de lieveheersbeestjes in de tuin te houden? Zodat ze eitjes leggen die opnieuw voor larven zorgen om de bladluizen op te ruimen?
Of is het aankopen van die lieveheersbeestjes larven toch maar goed voor een korte periode, zo lang ze een larve zijn?
zondag 4 mei 2014 - 11:19
Renatus
Gewoon even afwachten, een week geleden had ik ook veel bladluizen in bepaalde rozen, echter in die week kwamen ook tientallen lieve heersbeestjes erop af. Aantal luizen verminderd snel nu. In de boom zullen ze ook we zitten, maar dar zijn de mesjes mee bezig
zondag 4 mei 2014 - 12:12
Verbena46
Om nu niet meer mieren in de boompjes te krijgen kan je ook met een halve citroen
rond de stam wrijven (aan de basis)
mieren haten citroensap !
zondag 4 mei 2014 - 15:25
Polplastron
Als ik nu een huisje voor lieveheersbeestjes maak/koop. Zou dat de kansen dan vergroten om de lieveheersbeestjes in de tuin te houden? Zodat ze eitjes leggen die opnieuw voor larven zorgen om de bladluizen op te ruimen?
Of is het aankopen van die lieveheersbeestjes larven toch maar goed voor een korte periode, zo lang ze een larve zijn?
Ik weet niet of lieveheersbeestjes eigenlijk veel gebruik maken van zo'n huisje? In elk geval vind ik er jaarlijks een heel deel die overwinteren tussen groenblijvende bodembedekkers als Stachys byzantina. In een gevarieerd beplantte tuin zouden er na een tijd vanzelf heel wat lieveheersbeestjes en sluipwespen moeten voorkomen, maar dat duurt vaak wel even. Bij mijn rozen en fruitbomen is alvast nog nooit bestrijding te pas gekomen en beide groepen floreren.
Lieveheersbeestjes aankopen en uitzetten heeft volgens mij meer zin in kassen en serres, maar misschien dat het in openlucht ook wel werkt.
Groeten,
Pol
zondag 4 mei 2014 - 15:54
DeHaan
Luizen zijn letterlijk weg van brandnetelgier.
zondag 4 mei 2014 - 19:39
Claudia69
Hier enkele weken terug ook veel luizen op de rozen. Ik heb ze deels weggespoten met water, deels plat gewreven omdat dit natuurlijke vijanden aantrekt. Intussen zie ik er meer spinnetjes en lieveheersbeestjes inzitten en is er nog weinig luis te zien.
vrijdag 9 mei 2014 - 19:37
Merlin
Begin al eens met een kleefband tegen de mieren.
Dat zal al een flink stuk schelen.
zondag 11 mei 2014 - 09:18
Wormengoeroe
misschien nog een mogelijkheid, Dagelijks water sproeien rond de boom om de mieren weg te houden want mieren houden niet van natte grond.
Oost Indische kers planten, kan soms ook helpen omdat deze plant de bladluizen aantrekt wat ook weer predatoren aantrekt.
groetjes,
wormengoeroe
maandag 12 mei 2014 - 14:16
Powerlite
het gaat hem wel om de bladluizen , niet de mieren. Als de bladluizen weg zijn , dan vertrekken de mieren vanzelf.
maandag 12 mei 2014 - 17:49
Merlin
Volgens mij zijn het de mieren die de bladluizen meebrengen...
maandag 12 mei 2014 - 17:59
Wormengoeroe
de mieren beschermen de bladluizen met mierenzuur want ze maken gebruik van de zoete afscheidingen die de bladluizen voort brengen.
Zo worden onder andere lieveheersbeestjes op een afstand gehouden, zowel de larve als de volwassen vorm.
groetjes,
wormengoeroe
maandag 12 mei 2014 - 18:04
Powerlite
nope , mieren komen waar de bladluizen zijn , niet opgekeerd.
maar zoals wormengoeroe zegt profiteren ze wel beiden van 1 van de eigenschappen v/d ander.
maandag 12 mei 2014 - 18:17
Bombycilla
nope , mieren komen waar de bladluizen zijn , niet opgekeerd.
Toch wel er zijn zelfs mieren die ze in de winter in hun nest laten overwinteren
maandag 12 mei 2014 - 18:33
Merlin
Ik heb hier vorige week een uurtje bij een perenboompje zitten kijken hoe de mieren de luizen een voor een naar boven brachten en vervolgens het blaadje dichtvouwden en toeplakten... maar dat zal niet altijd zo gaan neem ik aan... luizen zulen ook wel alleen kunnen zeker. Maar buiten op de rozen zie ik hier toch opvallend vaak mieren en luizen samen hoor.
maandag 12 mei 2014 - 20:10
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe