@Bombycilla: ik vrees voor de spreeuwen dat daar toch een speelgazon gaat komen (ruimte zat voor kinderen en mollen...
)
Bedankt allen voor de reacties.
Insnoeien is dus geen optie...
k Zit nu in dubio:
-ofwel m laten staan -> Nadeel: ieder jaar tot juli kersen, bladeren en vogelmest een aantal keren per week van de klinkers ruimen, zonder plezier te hebben van die lekkere kersen (95% hangt te hoog / is niet bereikbaar met de ladder). Voordeel: een mooie, grote kersenboom in de tuin die heel wat lokale fauna van proviand voorziet (eekhoorntjes, houtduiven, spreeuwen, merels, onze border collie...)
-ofwel m omdoen en vervangen door een iets kleinere loofboom genre Tilia Mongolica of Pyrus calleryana 'Chanticleer'. Voordeel: Deze dragen weinig tot geen vrucht, worden niet al te groot (8 a 10m?) of breed (6 a 8m?) en bloesemen en/of 'herfsten' mooi. Nadeel: geen kersen
. Dit laatste echter verhelpen met een nieuwe laagstamkers in onze wei langs de andere kant van het huis.
Maar: Kan ik de eventuele Linde of Sierpeer opkronen tot 2 a 2.5m? Ik moet hem nl. (tot op een meter afstand van de stam) passeren met de wagen bij het in/uitrijden van de carport. En gaat de nieuwe boom wel pakken op de plaats waar ik de kerselaarstronk heb verwijderd, maar vrij zeker stukken wortel gaan blijven zitten?
grtjs