Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo tuinvrienden,
Ik heb heel mooie druiven in de kas maar er zijn heel veel grote vliegen en wespen die ze ook lekker vinden.
Ze boren gaatjes in de druiven en dan wordt het best een smerige boel.
Wie weet hier raad voor want zo vind ik de druiven ook niet zo smakelijk.
MVG Alstroemeria
Vliegenhorren aan de ramen en de deur bevestigen. Zo hou je de wespen buiten. Dat zijn de boosdoeners. De vliegen komen alleen het gemorste sap oplikken.
Elke tros in een fijn gaaszakje steken en die toemaken met touw of een wasknijper. (Zie foto 5 bij de weblink)
Verwijder eerst alle beschadigde bessen met een dunschaartje, want beschadigde bessen gaan snel rotten!
Tip: http://fruitabc.blogspot.be/2012/08/druiventroszakjes-tegen-vogel-en.html
Je kunt hiervoor trosnetjes bestellen bij het Vlaams Zaadhuis. Deze netjes zijn meerdere malen te gebruiken. Als ik vragen mag welke druivenrassen heb jij in de kas staan ? zijn die resistent tegen meeldauw en andere ziektes?
Ik heb als druif in de kas staan Frankenthaler en leopold 3,Ze hebben het dit jaar prima gedaan alleen jammer van die vliegen en wespen die er ook van snoepen.Maar er is genoeg over voor ons om van te eten.Alleen het ruikt nu niet zo lekker in de kas.
Ik zal voor volgend jaar toch maar kijken voor die trosnetjes.
Ik heb een zwavelbrander in de kas hangen,die doe ik 1 nacht in de week aan en heb helemaal geen meeldauw op de druiven .Dit doe ik nu 4 jaar en dat werkt uitstekend .Daarvoor altijd meeldauw en slechtrijpende druiven.
Gr. Alstroemeria