menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dodezieke fruitboompjes

Ga naar meest recente reactie

johny89

Johny89

maart dit jaar heb ik enkele boompjes gekocht en geplant als volgt.
gat gegraven die wat groter is dan de plant zelf, (plant in emmer water gezet) dan wat oud tuinafval erin, daarna wat aarde, de plant (ongeveer dezelfde hoogte als in de pot) aarde bijgedaan en wat aangeduwd, daarna water gegeven.
nu lijkt er zich maar 1 plant redelijk te voelen en laat de rest het afweten,
eerst was de kersenboom volledig kaalgeworden, heb hem ontdaan van het doodgaande deel (om hier geen energie meer in te steken)
daarna lijkt mijn kiwiplant gesneuveld, die had eerst wat blaadjes gekregen, is ze allemaal verloren en nog geen cm gegroeid sinds die hier staat.
en nu lijkt mijn bessenstruikje het ook te begeven: bladeren krijgen een bruine kleur.
zou ik deze boompjes opnieuw planten, zoja hoe, en waar koop ik ze dan best (komen nu van een grote winkel maar die niet specifiek enkel planten doet). dit zijn eigenlijk enkele plantjes die ik echt zou willen, vandaar.

Fruit

donderdag 9 augustus 2012 - 22:42
Figo

Figo

In welke grond werden ze geplant? hoe werd de grond vooraf bewerkt? Werd er misschien gespoten met een schadelijk product (genre "premazin" indertijd...)
En dan bedoel ik niet alleen het plantgat, maar ook een ietsiepietsie verden...
Wat bedoel je met "tuinafval" ? ?
Misschien eens een grondstaal laten ontleden (bijvoorbeeld bij Aveve...)
donderdag 9 augustus 2012 - 23:28
johny89

Johny89

grond is denk ik klei, redelijk nat, tuinafval = gras en ander dood snoeiafval (die al enige tijd lag)
enigste die gespoten is is indertijd lees 2jaar geleden iets van onkruidverdelger die in landbouw word gebruikt waarbij deze na 2 weken uitgewerkt is. daarna ben ik begonnen met bosmaaieren van het onkruid.
verder heb ik enkele weken terug een klein beetje mest (lees een schepje) stalmest korrels van aveve, dit was na de schade er was.
grond is ietwat zuur van karakter. doch hiervoor heb ik gekalkt,
welke analyses kunnen zij anders nog doen bij AVeve?
vrijdag 10 augustus 2012 - 01:17
WiPe

WiPe

Ik zie bij het aanplanten drie mogelijke problemen.

Dat tuinafval, als dat onvoldoende verteerd is, zal dat gaan naverteren in de bodem. Dat proces vraagt zuurstof, die aan de bodem onttrokken moet worden, de planten last krijgen met zuurstoftekort aan hun wortels.

Je hebt op kleigrond de bodem plaatselijk verbeterd, waardoor de grond in de plantkuil beter water door laat. Maar rondom de plantput zit er nog steeds klei. Daardoor zal het water zich verzamelen in de plantput waar dat niet meer weg kan. Gevolg is dat de planten met hun voeten in het water staan.

En vervolgens heb je de planten even diep geplant als in de pot. Het gebeurt heel vaak dat de planten te diep in de pot zitten. In pot is dat zelden een probleem; maar als je dergelijke planten even diep plant als ze in de pot zaten, kan het gebeuren dat ze te diep zitten. Het is erg belangrijk dat de bovenste wortels maar net onder de grond zitten. Vooral voor de kerselaar is dat erg belangrijk omdat die nauwelijks in staat is om nieuwe wortels te vormen vanuit de stam.
vrijdag 10 augustus 2012 - 08:05
johny89

Johny89

dus als ik het goed begrijp, +-10m² waar de boompjes komen verbeteren, + +-5cm verhogen van de rest en dan planten,
waar vind ik best dan compost die klaar is? of mogen dit gewone mestkorrels zijn.

en om mijn tuinafval te laten verteren had ik gedacht aan 2 compostvaten, zodat het ene jaar de ene klaar is en het andere jaar het ander.
vrijdag 10 augustus 2012 - 11:37
WiPe

WiPe

Als je de bodem rondom tot 10 m² verbeterd, blijft het stuk er rond moeilijk tot slecht water afvoeren.
Je kan beter de grond tot op een diepte van 20 cm over de volledige oppervlakte de bodem verbeteren. De plantputten maak je dan maar 20 cm diep. Je moet de bodem rondom de wortels dan aanvullen zodat je planten op een heuveltje komen te staan.
vrijdag 10 augustus 2012 - 13:12
johny89

Johny89

heb gezien dat mijn besjes nieuwe scheuten aan het aanmaken is, maar het kleine ding zijn grootste schade komt waarschijnlijk van slakkenvraat, heeft het zin deze in een pot met potgrond te steken tot hij er volledig door is of enkel in de grond laten/verplanten na bewerken grond en koper rond leggen voor slakken?
zondag 12 augustus 2012 - 01:39
johny89

Johny89

besjes en kiwi beginnen nieuwe bladjes te krijgen, vanaf wanneer kan ik deze uithalen om wat hoger te steken?
donderdag 23 augustus 2012 - 19:40
WiPe

WiPe

Met bessen en kiwi is hoger planten niet nodig. Aangezien de planten vermeerderd kunnen met stekken, kunnen ze makkelijk nieuwe wortels vormen vanuit de stam wanneer ze te diep geplant zijn. De problemen waarmee ze te maken hebben als gevolg van te diep planten lossen zich bij deze planten vanzelf op.
Dat neemt niet weg dat op de juiste diepte planten er voor zorgt dat die planten makkelijker aanslaan.

Die kers is een ander verhaal. Die maakt geen nieuwe wortels vanuit de stam. Die moet je dus in het najaar op de juiste diepte planten als die te diep staat.
vrijdag 24 augustus 2012 - 11:32
johny89

Johny89

aangezien de bes vorig jaar toch geen leven meer toonde ( tuin heeft geregeld onder water gestaan) heb ik ze vorige week in pot gezet en binnengehaald, komen nu groene knoopjes aan dus deze zal wrs overleven, toch graag tips voor het opnieuw inplanten, ben zowiezo van pan te draineren.
zaterdag 16 februari 2013 - 22:59
sugar

Sugar

er zijn weinig fruitsoorten die tegen natte voeten kunnen. Omschrijf dat onder water staan eens wat duidelijker
zondag 17 februari 2013 - 08:03
johny89

Johny89

Zal volgende keer voor de pomp aan leg foto's nemen.
Wateroverlast wordt aangepakt in meerdere stappen omdat er meerdere oorzaken zijn, hieronder vindt je mijn stappen, extra tips erbij zijn steeds welkom:

Stap 1: Eerste 40 meter van de tuin word er drainage aangelegd.

Stap 2: Achterste deel van de tuin komen bomen te staan (dit deel is sowieso wat droge, doordat het hoger ligt)

Stap 3: Zelf ophogen van het voornste deel door middel van aarde + compost.
Dit omdat de ene buur hoger ligt dan mij en de grond iets verdicht is, en andere buur leid het water naar mij toe.
zondag 17 februari 2013 - 13:02
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).