Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
het kan sneller , maar het kan idd ook 10 jaar duren.
Zeker met het zelfbestuivende ras jenny duiken er regelmatig mensen op die zolang moeten wachten vooraleer ze bloemen zien.
Mijn kiwiplant staat er twaalf jaar en vorig jaar stond er welgeteld 1 bloem op die er dan nog afgevallen is ook! Dit jaar staan er drie bloempjes op, we gaan er dus langzaam maar zeker op vooruit! Maar het blijft hoedanook een mooie plant met of zonder bloemen......
Dit jaar begonnen met tuinieren en direct oa gewone zelfbestuivende kiwi en ook kiwibes aangeschaft.
De kiwi is al verplant en staat op een (volgens mij toch) uitstekende plaats.
De kiwibes is nog niet verplant.
Ben eigenlijk eens benieuwd hoe lang ik kan wachten op de kiwibes dan?
Kiwibes 2 tot 3 jaar (soms 4). Is die ook zelfbestuivend? Zoniet, zal je nog een mannetje moeten planten.
Mijn kiwibessen staan nu 4 jaar en heb dit jaar voor het eerst een goed handje bessen van de soort Geneva. (als de vogels me niet voor zijn) De vrouwtjes hadden in het 2e jaar reeds bloemetjes maar het mannelijk bleef achter.
Heb er nu 8 staan:
2 x mannelijk (weima)
1 x weiki (groen)
1 x weiki (geel)
1 x jumbo
1 x pupurna sadowa
1 x ken's red
1 x geneva
Nog een goede raad: opgelet in het voorjaar als er knopjes verschijnen of zeer jonge blaadjes staan, één nacht met vorst en het is een verloren jaar. Reeds herhaaldelijk meegemaakt.
Ik heb na het tweede jaar al bloempjes, dacht eerst dat het al besjes waren. Wil dit zeggen dat de bloempjes er af gaan vallen of is er toch nog een kansje dat het besjes worden. Hij staat op het zuiden tegen de serre aan!
Ik heb ook 8 soorten kiwibessen met kiwi's en dit jaar bloemen op Dr Szymanoski en 1 nacht vorst en hopla, alles weg. Heeft lang geduurd eer er terug leven in de plant kwam want ik dacht dat hij helemaal mors was.
Dus een wijze raad, volgend jaar goed het weer volgen van zodra er bloemenknopjes staan. Als ze vorst voorspellen, zelfs bij 0°C = vliesdoek erover!
Bij zelfbestuivers kun je misschien in de tijd dat je het kunt snoeien, rond om de stam de wortels een beetje afsteken. Omdat de plant denkt dat ie 'dood' gaat, zorgt de plant voor de voortplanting en dus gaat ie in het voorjaar bloeien...
Wij hebben hier ook een aantal planten staan.
Ik denk zo'n jaar of 9-10 terug aangeplant.
En sinds vorig jaar de eerste kiwi's mogen oogsten.
Dit jaar dragen er een aantal weer vruchten. [afbeelding verwijderd niet-https]
Soms moet een mens geduld hebben
groetjes José
Beste
Heb al ca 25 jaa kiwi's éen Atlas is mannelijk twee (drie) Bruno vrouwelijk .
Na 3 of 4 jaar had ik enkele kiwi's , in ca 6 jaar liep dat op tot ca 1000 .
Dit jaar (maar ) ruim 200 .
De planten hebben nu takken /ranken van ca 20 meter , de (stammen ) hebben een omtrek van 30 - 40 cm .
Heb de mannelijke en vrouwelijke door elkaar geleid , snoei ze in de winter als een druif .
Denk de inenten van andere rassen die wel snel vruchten dragen zeker een optie is , bij mij werkt dat goed .
Ook heb ik vrouwelijke op een mannelijke geént .
Mvrgr Adri