Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
wie kan er me op weg helpen met de verzorging van frambozen?Ik heb vorig jaar in de Aldi enkele plantjes gekocht om te proberen.Ik zie nu dat de plantjes de winter goed door gekomen zijn.Maar hoe moet het nu verder?Sommige boekjes zeggen dat ik ze moet snoeien maar hoe moet dat dan???
Alvast bedankt voor de antwoorjes
groeten
snoeien moet je niet doen , die waren gesnoeid bij verkoop.
Je moet eerst en vooral weten of je zomer of herfstframbozen hebt.
Zomerframbozen komen op de takken van vorig jaar. Dus als die heel kort gesnoeid waren heb je dit jaar geen opbrengst.
Herfstframbozen komen op de twijgen die nu uit de grond komen , dus vanaf de late zomer vroege herst kan je frambozen plukken.
Snoei komend najaar is vrij simpel.
bij zomer frambozen laat je alle takken staan die dit jaar uitkomen. de takken van vorig jaar moeten afgesneden worden tot tegen de grond.
voor herfstframbozen snij je dit najaar alles af , ik laat ongeveer 10cm staan ,
sommigen laten voor herstframbozen ook takken staan , dan heb je ook een vroege oogst , dit is echter ten nadele van de late oogst. ikzelf verkies daarvoor zowel zomer als herfstplanten.
de knoppen op mijn herfstframbozen hebben de winter niet overleeft (ik zie geen meer staan). Mijn zomerframboos heeft al volop blad. Moet ik het ergste vrezen voor mijn herfstframbozen of komen deze sowieso later in blad, ev. uit een verborgen knop?
Ze zijn pas eind november j.l. geplant geweest, en hebben maar 1 stengel. Ik laat ze staan maar ben aan 't twijfelen om er nog in een pot te kopen. Zou graag vruchten hebben dit jaar
Wanneer kan ik verwachten dat ze nieuwe scheuten aanmaken?
welk ras is het ?
Ze zouden nu zo stillaan moeten beginnen uitschieten.
En als ze dat doen mag je er vrij zeker van zijn dat je ook vruchten gaat hebben.
Mijn herfstframbozen , en heb verschillende rassen, hebben allemaal al nieuwe scheuten die hun koppeke tonen.
Kan wel zijn dat die van u door het verplanten ietsje later zijn , of je een iets later ras hebt. maar het mag echt niet lang meer duren nu.
oh , mijn frank valt , de ALDI , je weet dus waarschijnelijk niet welk ras het is.
vorige week stonden er ook in de aldi , ze hadden frambozen , bramen , rode bessen , witte bessen , vijgen en nog enkele vruchten , maar op geen enkele stond de rasnaam vermeld.
Je zou wel een mail kunnen sturen naar de aldi , zij sturen je vraag dan door naar de leverancier en een paar weken of maand later krijg je antwoord.
Spreek uit ervaring , heb zo eens van al hun fruitbomen gevraagd welke onderstam ze gebruikt hadden , en de kweker in kwestie heeft uiteindelijk geantwoord op mijn vraag die ik naar de aldi stuurde.
Ze zouden over enkele weken scheuten moeten beginnen maken. Je gaat dit jaar enkele vruchten hebben, maar verwacht er niet teveel. Die scheuten groeien niet tot volle hoogte door. Daar ga je nog een jaartje voor moeten wachten
@furor; kan je voor hebben als je in iemand zijn toppic binnenvalt
Authumn bliss , zou toch niet lang meer mogen duren. hier staan er scheuten van pakweg 10cm aan. ook aan de planten die ik deze winter verplant heb.
Maar kan wel wat verschillen , ze staan misschien warmer hier.
Mja, ze staan tegen een muur (allez, op 70 cm afstand) op het Zuidoosten. Quasi volledige dag in de zon. Ik geef ze nog een paar weken en dan koop ik nieuwe ...