menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Frambozen

Ga naar meest recente reactie

marietta

Marietta

Hallo,

wie kan er me op weg helpen met de verzorging van frambozen?Ik heb vorig jaar in de Aldi enkele plantjes gekocht om te proberen.Ik zie nu dat de plantjes de winter goed door gekomen zijn.Maar hoe moet het nu verder?Sommige boekjes zeggen dat ik ze moet snoeien maar hoe moet dat dan???
Alvast bedankt voor de antwoorjes
groeten
maandag 12 maart 2012 - 13:28
baloe

Baloe

Even kijken welke frambozen je hebt:
en rustig de handleiding volgen:
http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/rubus/rubus_index.htm

Ik zou nu zowiezo niet snoeien bij nieuwe plantjes en die gewoon ongemoeid laten doen (groeien, stekken maken).

maandag 12 maart 2012 - 15:18
powerlite

Powerlite

Marietta,

snoeien moet je niet doen , die waren gesnoeid bij verkoop.

Je moet eerst en vooral weten of je zomer of herfstframbozen hebt.

Zomerframbozen komen op de takken van vorig jaar. Dus als die heel kort gesnoeid waren heb je dit jaar geen opbrengst.

Herfstframbozen komen op de twijgen die nu uit de grond komen , dus vanaf de late zomer vroege herst kan je frambozen plukken.

Snoei komend najaar is vrij simpel.
bij zomer frambozen laat je alle takken staan die dit jaar uitkomen. de takken van vorig jaar moeten afgesneden worden tot tegen de grond.

voor herfstframbozen snij je dit najaar alles af , ik laat ongeveer 10cm staan ,
sommigen laten voor herstframbozen ook takken staan , dan heb je ook een vroege oogst , dit is echter ten nadele van de late oogst. ikzelf verkies daarvoor zowel zomer als herfstplanten.
maandag 12 maart 2012 - 21:13
marietta

Marietta

Dank voor de tips,daar zal ik is proberen om het beste van te maken.Ik verzorg de plantjes zoals aanbevolen en hoop op lekkere bessen

woensdag 14 maart 2012 - 09:02
furor

Furor

Een vraagje,

de knoppen op mijn herfstframbozen hebben de winter niet overleeft (ik zie geen meer staan). Mijn zomerframboos heeft al volop blad. Moet ik het ergste vrezen voor mijn herfstframbozen of komen deze sowieso later in blad, ev. uit een verborgen knop?
donderdag 12 april 2012 - 18:08
powerlite

Powerlite

furor ,
uw herfstframbozen gaan opnieuw uit de grond uitschieten.
Die stengels van vorig jaar had je al lang mogen afknippen ,
donderdag 12 april 2012 - 18:21
sugar

Sugar

Frambozen snoeien is eenvoudig : in de herfst alle stengels die vrucht hebben gedragen wegsnijden (kan ook in de winter).
donderdag 12 april 2012 - 18:57
furor

Furor

Ze zijn pas eind november j.l. geplant geweest, en hebben maar 1 stengel. Ik laat ze staan maar ben aan 't twijfelen om er nog in een pot te kopen. Zou graag vruchten hebben dit jaar
Wanneer kan ik verwachten dat ze nieuwe scheuten aanmaken?
donderdag 12 april 2012 - 19:49
powerlite

Powerlite

welk ras is het ?
Ze zouden nu zo stillaan moeten beginnen uitschieten.
En als ze dat doen mag je er vrij zeker van zijn dat je ook vruchten gaat hebben.

Mijn herfstframbozen , en heb verschillende rassen, hebben allemaal al nieuwe scheuten die hun koppeke tonen.
Kan wel zijn dat die van u door het verplanten ietsje later zijn , of je een iets later ras hebt. maar het mag echt niet lang meer duren nu.
donderdag 12 april 2012 - 21:12
powerlite

Powerlite

oh , mijn frank valt , de ALDI , je weet dus waarschijnelijk niet welk ras het is.

vorige week stonden er ook in de aldi , ze hadden frambozen , bramen , rode bessen , witte bessen , vijgen en nog enkele vruchten , maar op geen enkele stond de rasnaam vermeld.

Je zou wel een mail kunnen sturen naar de aldi , zij sturen je vraag dan door naar de leverancier en een paar weken of maand later krijg je antwoord.
Spreek uit ervaring , heb zo eens van al hun fruitbomen gevraagd welke onderstam ze gebruikt hadden , en de kweker in kwestie heeft uiteindelijk geantwoord op mijn vraag die ik naar de aldi stuurde.
donderdag 12 april 2012 - 21:15
furor

Furor

Ehm, uw frank valt verkeert

De mijne komen niet van dunaldy, da's van de topicstarter.
Het is een Autumn bliss en een Golden bliss.

vrijdag 13 april 2012 - 06:54
sugar

Sugar

Ze zouden over enkele weken scheuten moeten beginnen maken. Je gaat dit jaar enkele vruchten hebben, maar verwacht er niet teveel. Die scheuten groeien niet tot volle hoogte door. Daar ga je nog een jaartje voor moeten wachten
vrijdag 13 april 2012 - 07:13
powerlite

Powerlite

@furor; kan je voor hebben als je in iemand zijn toppic binnenvalt

Authumn bliss , zou toch niet lang meer mogen duren. hier staan er scheuten van pakweg 10cm aan. ook aan de planten die ik deze winter verplant heb.
Maar kan wel wat verschillen , ze staan misschien warmer hier.

vrijdag 13 april 2012 - 08:13
furor

Furor

Mja, ze staan tegen een muur (allez, op 70 cm afstand) op het Zuidoosten. Quasi volledige dag in de zon. Ik geef ze nog een paar weken en dan koop ik nieuwe ...

Bedankt voor de info.

ps: ik zeg, 'k zal wat topics sparen ...
vrijdag 13 april 2012 - 09:58
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).