menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luizen in kersenbomen

heshen

Heshen

Wie kan er meer advies geven over bestrijding van de jaarlijkse luizenplaag in kersenbomen.
Let wel: anders dan de O.L.H. beestjes die het gewoon niet aankunnen of bespuiten met zeepwater aangevuld met spiritus.
Ik krijg ze niet onder de duim en het lijkt ieder jaar erger te worden. Toch heb ik een redelijk biologisch evenwicht in de tuin, want ik spuit geen chemische middelen en gebruik alleen compost. Er vliegt en waait ook van alles rond.
Ieder advies is welkom.
zaterdag 25 februari 2012 - 20:49
guy_fruit

Guy_fruit

Geeft niet te veel meststoffen en vooral dan niet te veel stikstof.
Kippen- en duivenmest bevat veel stikstof en is niet aan te raden voor kersenbomen.
Beperk de hoeveelheid compost die je uitstrooit.
Hang bussels bamboestengels en stenen potten gevuld met stro in de boom, waarin oorwormen kunnen nestelen. Oorwormen eten veel insecten.
Plant (of zaai) begin mei Oost-Indische kers nabij uw kersenbomen.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2012/02/oorwormen-schuilplaatsen-maken-als.html
zaterdag 25 februari 2012 - 21:50
Kriskras

Kriskras

Heshen schreef:

Let wel: anders dan de O.L.H. beestjes die het gewoon niet aankunnen

Waarom zouden de lieveheerbeestjes het niet aankunnen? Indien u geen chemische rommel gebruikt dan moeten er veel bladluizen, veel lieveheerbeestjes en vooral veel larven van lieveheerbeestjes zijn.

Natuurlijk, er moet eerst een flink stel bladluizen aanwezig zijn, want anders zouden de larven niets om vreten hebben.
Dus op het moment dat de bladluizen welig tieren kan het lijken alsof de lieveheerbeestjes het niet aankunnen. Maar niets is minder waar, de larven beginnen eraan ongeveer twee weken nadat de bladluizenproductoe op volle toeren draait.

Dus gewoon de natuur zijn werk laten gaan. Men kan de natuur eventueel een handje toesteken door het uitzetten van larven van lieveheerbeestjes en/of galwespen.

Bij AVEVE en soortgelijke winkels ± 28 euro voor een doosje met 100 larven.

Reken maar, de lieveheerbeestjes weten beslist wel wat ze doen (zie foto):

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 26 februari 2012 - 10:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).