Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In het voorjaar kocht ik een nieuwe aalbesstruik in een tuincentrum. De struik op zich staat er mooi bij , maar ik heb er dit jaar geen vruchtjes aan gehad. nu kan ik dat voor een eerste jaar wel begrijpen, en dat is ook ok, maar ik vond het echt raar dat ik NIKS van bloesem heb gehad en dus ook geen enkel besje. In vergelijking met mijn braamstruikjes die ik vorig jaar kocht is het echt niet te vergelijken. Daar had ik toch een paar bessen en daardoor dacht ik dat het wel goed zou komen . En die heeft dit jaar dan ook al goed zijn best gedaan en veel vruchten gegeven. Maar die aalbes gaf dus dit jaar echt niks.
Ik heb tegelijkertijd ook een bosbessenstruik gekocht en die is ook mooi gegroeid en gaf uiteindelijk twee vruchtjes die ook effectief lekker waren. Bij die struik heb ik dus goeie hoop voor volgend jaar.
Wat denken jullie ?
Rode- en witte aalbessen (trosbessen) geven vooral bessen op kort vruchthout. Op jonge planten ontstaan vooral lange scheuten, tenzij je zomersnoei hebt gedaan.
Vermoedelijk volgend jaar toch al een beetje bessen.
Ik heb dit jaar ook voor het eerst een rode bes en een zwarte bes, er zat wat aan maar daar was ook alles meegezegt.
Na wat lezen kwam ik er achter dat volgend jaar op de uitlopers van dit jaar de nieuwe bessen komen.
Zo ook mijn fruitboompjes, je kun niet ver wachten dat je direct dikke opbrengsten hebt .
dit duurt vaak toch even.