Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Afgelopen herfst plantte ik twee kerselaars. Eind april zijn ze beide te grazen genomen door bloesemmonilia, dat ben ik gisteren pas te weten gekomen na wat opzoekwerk. Het ene exemplaar is er doorgekomen en heeft slechts één besmette tak (ondertussen geheel verwijderd) maar aan het andere exemplaar staat al weken geen enkel blad meer. Op de onderstam komt nog wel iets groens door maar ik vermoed dat dit de onderstam is die z'n kans waagt en niet de kerselaar zelf. Komt dit (volgend jaar) nog goed of smijt ik hem beter nu op de brandstapel en plant ik iets anders?
lijkt het hier op (zie fotos in dit topic), ik dacht eerst dat het een appelboom was maar blijkbaar had ik de kaartjes omgewisseld: de kersenboom bleek een appelboom te zijn en omgekeerd..
Da's exact hoe het er bij mij uitziet. Het eerste wat ikzelf dacht, was ook dat het van de droogte in het voorjaar kwam. Dat kan dus blijkbaar ook de oorzaak zijn. Is dit bij u ondertussen in orde gekomen?
nope staat nog steeds zo..
Ik heb geen schimmel, dus weet niet of het dat wel is, maar
de dorre bladeren bleven gewoon aan de boom hangen zoals in de beschrijving.
Ik heb ze intussen verwijderd en hoop dat hij er tegen volgend jaar door komt..
Bloesem- en taksterfte (Monilia laxa) is mits goede opvolging wel onder controle te houden.
Zieke takken knip je steeds weg met 15 cm gezond hout.
Verwijder ook besmettingen in de omgeving (sierkersen, pruimen, ...).
Beschimmelde vruchten in de omgeving kan je best ook allemaal opruimen.
Tip: http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/bloesemsterfte-en-taksterfte-monilia.html