menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oude druivelaar

Ga naar meest recente reactie

oli4

Oli4

Hallo,

ik heb via via een oude druivelaar op de kop kunnen tikken (in een pot). Nu was mijn vraag is het beter om deze nu in de winter binnen te laten overwinteren of niet ?

En indien deze binnen overwinteren zullen deze dan verder uitschieten ? Of mag ik die dan nu al kortsnoeien of effectief maar voor de zomer ?

druivelaar is ongeveer 120 cm en een schorsomtrek van 40 cm

Mvg
Oli4

donderdag 4 november 2010 - 16:52
printemps

Printemps

Kan je vragen aan de vorige eigenaars nog vragen wat ze ermee deden in de winter ?
mvg

Bij snoeien van druiven zijn niet alle tijdstippen goed volgens mij,wegens bloeden

Mijn jonge planten in pot blijven het hele jaar door buiten
donderdag 4 november 2010 - 17:28
oli4

Oli4

Hoi printemps,

bedankt voor je post

nee dat lukt niet meer, waren toevallig ergens waar we die voor een prikje kunnen kopen hebben.

Ja ik heb al wat leeswerk verricht inzake winter en zomersnoei maar geraak er niet echt uit. Nu ik vermoed dat er nog mensen zijn die een plant in hun serre staan hebben ofzo

groetjes
donderdag 4 november 2010 - 17:44
Toineke

Toineke

Ik heb drie druivenstruiken van het ras Frankenthaler in m'n serre staan.
Snoeien doe ik ieder jaar zodra de bladeren dor of afgevallen zijn, vanaf begin december tot ten laatste rond kerstmis. Ik snoei alle eenjarig hout tot op twee ogen (bij dikke twijgen) of op één oog (bij dunnere twijgen).
In de zomer snoei ik alle nieuwe twijgen tot één blad voorbij de zich ontwikkelende tros.
Ieder jaar oogst ik een honderdtal trossen druiven.
Info over snoeien vind je probleemloos op het internet.
donderdag 4 november 2010 - 19:38
guy_fruit

Guy_fruit

Nu was mijn vraag is het beter om deze nu in de winter binnen te laten overwinteren of niet ?
En indien deze binnen overwinteren zullen deze dan verder uitschieten ? Of mag ik die dan nu al kortsnoeien of effectief maar voor de zomer ?

Buiten laten overwinteren is het beste.
Druivenplanten in openlucht kan je best snoeien in de maand januari.
Kasdruiven/serredruiven kan je best in december snoeien.
http://fruitabc.blogspot.com/2009/12/snoeien-van-druiven-in-kasserre.html
Welk druivenras is het? Rijptijd? Ziektegevoeligheid?
Is het een ras om binnen te telen of is het ook geschikt voor openluchtteelt?

Guy
donderdag 4 november 2010 - 20:55
hannibal

Hannibal

ik heb een witte druif in volle grond, ras is onbekend, ik snoei hem altijd als er nog blad aan is na 4 ogen (nu al klaar voor de winter) en indien nodig nog eens na de vrieskou maar voor ogen uitschieten. ik weet zeker niet volgens de goede regels maar tot nu toe geen bloeding gehad. Wat niet kan gezegd worden van mijn kiwi die doodbloedde maar terug uitschiet vanuit wortels. Hoera!!
donderdag 4 november 2010 - 21:27
lentemode

Lentemode

Ik volg hier even mee, Oli4.
Heb hem al gesnoeid samen met de leidruiven tegen een zuidermuur.
Maar de kuip staat nu nog altijd buiten.
Was van plan om hem binnen te zetten bij een vorstperiode.
En om hem volgend seizoen in de volle grond te zetten.
Wat mij in 't voorjaar overkomen was ?
Coup de foudre bij het zien van zo'n dikkke, oude knoestige druivelaar in pot in het tuincentrum.
Fier als een gieter met dit beeldhouwwerk naar huis en hem in een lavenvelperk geplant. In de serre had hij al de aanzet tot knoppen gekregen die eens buiten uitgeplant, toch niet verderzetten. Er volgde nog een late nachtvorst dit voorjaar...
Dus ik weet eigenlijk niet waar de oorzaak van dit verlies lag. Hij was duur in aanschaf, dus kreeg ik er na enig gemopper een nieuwe... Tof, hé, en daar kwamen enkele druiventrossen aan deze zomer. Ik heb het tweede exemplaar in zijn pot gelaten, in de hoop dat ook het wortelstelsel wat steviger werd. Waarschijnlijk wringen ze zo'n oude exemplaren als afdankertjes in grote plastic potten, kwestie van nog enige (veel) winst te boeken dankzij zo'n argeloze dromers als ik. Hij was deze zomer wel mooi geworden, vol lange ranken.
Heb de indruk dat het niet zo'n slimme aankoop was... Zorgenkindje...

Groetjes,
Mia
vrijdag 5 november 2010 - 09:30
oli4

Oli4

Bedankt voor de link en informatie, maar ik ga de plant voorlopig binnenhouden.

Ik merk ook op dat de plant last heeft van valse meeldauw. Morgen iets gaan zoeken om biologisch te bestrijden.

vrijdag 5 november 2010 - 22:42
printemps

Printemps

Ik denk dat het dit jaar niet meer nodig zal zijn
Sebiet zijn de bladeren eraf

mvg
zaterdag 6 november 2010 - 13:27
lentemode

Lentemode

Hou maar bij de hand voor volgend jaar...
Hangt natuurlijk van 't weer van 2011 af ...
Maar 'k wens jullie als vanouds het allerbeste !

Bedankt, Guy, voor die knappe blogs !

Groetjes,
Mia
zaterdag 6 november 2010 - 14:14
oli4

Oli4

Ja blijkbaar, nu de bladeren zijn er toch allemaal al bijna af.

Morgen verder opkuisen de boom. Maar er hangt nog van dat wit (meeldauw) op sommige stengels, gewoon verwijderen of is daar product voor nodig ?

zaterdag 6 november 2010 - 17:23
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).