Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo
Hier van mij een dringende vraag om advies
Ik heb 4 ananaskers planten staan
2 in de kas en 2 in de tuin
Ze zitten vol met vruchten en beginnen af te rijpen alleen....
Het zijn alleen maar zaadbollen!!
Hallo Danny
Dank je wel
Als je het kelkje rond het kersje van de ananaskers openmaakt zit daar het vruchtje.
Als ik het vruchtje openmaak komen er alleen maar gedroogde zaadjes uit.
Het bolletje van het vruchtje is ook bijna perkamentachtig en je ziet de zaadjes zitten.
Zo zien de verse vruchten eruit, opengesneden zijn ze sappig en ruiken enigszins naar ananas.Bij jou hebben ze waarschijnlijk al te lang gehangen en zijn verdroogd.
Die je op de foto ziet heb ik enkele uren geleden al geconsumeerd.
Hallo Danny
Zo had ik het ook gehoopt. Lekker smullen van eigen fruit maar helaas.
Ook de nog groene vruchtjes zijn vol zaad.
Hoorde van iemand dat het vocht gebrek zou kunnen zijn.
Klinkt aannemelijk waardoor de plant probeert te overleven en zaad gaat zetten.
ik heb de planten terug gesnoeid en ga het volgend jaar weer proberen.
ZAAD GENOEG!!
Uiteraard hoor ik het graag als er meer mensen zijn met dit zelfde probleem.
Heb je die echt afgesneden?
Die vruchten zitten altijd vol zaad, heb ze speciaal doorgesneden om te laten zien dat het binnen vol pitjes zit, de foto is echter niet duidelijk.
De groene vruchten worden gewoon oranje en op dat moment zijn ze eetbaar en ook het lekkerste, in een koele berging kan je ze best enkele maanden bewaren.
Passievruchten, guaves, tomatillo's enz. zitten toch ook helemaal vol zaad en eet je toch ook op.
Danny
Heb foto's proberen te maken
Hoop dat je dan kan zien wat ik bedoel
ze zien er echt niet uit zoals de jouwe hoor, bij lange na niet
heb wel zoveel mogelijk vruchten verzameld zoals je kan zien
GR Evalien
ik zie gelijk 2 verschillende soorten . bij mijn zaailingen stond er ook een bastaard . en dat waren ook zwarte besjes vol zaad . bleek niet om ananaskers te gaan ,maar om zegekruid . leek er wel goed op in het begin ,en had het niet direct gezien . als het ook om dit zou gaan ,zou ik ze niet oppeuzelen .
Jij heb inderdaad geen ananaskers maar nicandra(zegekruid).
Laat hiervan maar nie te veel zaden rondslingeren want deze kiemen na 10 jaar nog. Hopelijk volgend jaar meer succes.
Nee Annabellie
Het was niet van de lentecarossel maar wel via internet besteld bij iemand die vel zaden aanbied
heb laatst ook al stefenotis gekweekt wat helemaal geen stefenotis werd dus ga er nu wel voorzichtiger mee worden.
Goedkoop is dan wel geen duurkoop in dit geval maar brengt wel teleurstellingen met zich mee
Hebben jullie hier ook al last van gehad, dat er wat anders uitkwam dan was gepland?
Batdah,
'k zal je met de wortelstokken van de Mirabillis J. ook een aantal zaden meezenden van de echte ananaskers mjammiejammie maar nog steeds niet rijp hier..
heb ook al es geahd dat er iets anders uitkwam dan gedacht ,en es goed na gedacht was ook zaad die ik besteld had bij iemand die veel zaad aanbiedde . was een teleurstelling .
Ach de eerste keer dacht ik dat die lampionplant ook de drager van de lekkere bes zou zijn, maar na 1 voorzichtige test heb ik wel geleerd dat het zeer zeker erop leek maar absoluut nog geen ananaskers, pas 2 jaar daarna wist ik hoe de ananaskers werkelijk heette(en toen had ik ze al wel in de tuin, maar leerde hier de Nederlandse naam kennen, dat was vorig jaar dus en ik heb geen lampionplanten meer in de tuin)