menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiwibesplant

Ga naar meest recente reactie

Marij

Marij

vorige week maandag heb ik een kiwibesplant gezet
en ik vind dat zijn bladeren er maar raar uitzien
wat is dit? wat kan ik er eventueel nog aan doen?

Fruit

maandag 24 mei 2010 - 21:50
Marij

Marij

en het is geen schaduw of zon ofzo zo ziet hij er echt uit

maandag 24 mei 2010 - 21:51
guy_fruit

Guy_fruit

Uw kiwiplant (Actinidia deliciosa) is verbrand door de felle zon.
Hang er bij zonnig weer een vliesdoek/ groeidoek over en de plant zal zich wel snel herstellen.
maandag 24 mei 2010 - 22:27
Marij

Marij

mag hij dan eigenlijk ni in de zon staan?

bedankt voor de hulp
maandag 24 mei 2010 - 22:39
jdcoster

Jdcoster

De verbranding komt waarschijnlijk doordat de vorige standplaats van deze plant schaduwrijk was. Dat kun je niet altijd weten. In tuincentra staan planten meestal erg beschut in schaduwhallen opdat de wortelkluit niet al te snel zou uitdrogen o.a. . Zo'n plant zou je moeten kunnen laten wennen aan een nieuwe en zonnige standplaats want ze zijn erg teer.
Werd de wortelkluit ook goed in water gedrenkt voor het planten? Dat is ook nodig. Dan krijgt de plant al een watervoorrraadje mee voor de eerste dagen tot de wortels het al een beetje verder gaan zoeken.
Het komt wel goed en ... een kiwibes mag wel in de zon staan.

maandag 24 mei 2010 - 23:40
Marij

Marij

heb hem voor ik hem in de grond stak int water gestoken
want hij was nogal droog dus ja
bedankt voor de antwoorden
hopelijk komt er iets van
dinsdag 25 mei 2010 - 17:00
Nootje77

Nootje77

Waar heb een kiwibesplant gevonden ? Ik zoek er namelijk ook !
dinsdag 25 mei 2010 - 22:45
jdcoster

Jdcoster

Er waren er te koop op de tuinbeurs in de nationale plantentuin in Meise gisteren.
Je hebt wat gemist.
Ik heb er ook al gezien bij Intratuin bijvoorbeeld.
dinsdag 25 mei 2010 - 23:31
Nootje77

Nootje77

Ah verdorie ... ben absoluut geen tuibeurzen in het oog aan het houden momenteel. Ben een beetje aan het huis gekluisterd vrees ik... ziek...buikgriep of zoiets. Hoop dat het snel over is!
dinsdag 25 mei 2010 - 23:33
monique217

Monique217

Ik heb er eentje gekocht dit jaar bij de intratuin
woensdag 26 mei 2010 - 06:29
cetinel

Cetinel

is er geen avaeve ergens in je buurt??daar hebben ze die ook(de issai)
woensdag 26 mei 2010 - 06:59
Nootje77

Nootje77

Oh echt ? Bij Aveve was ik al eens gaan kijken, maar toen hadden ze ze niet. Toch bedankt voor de tips!
woensdag 26 mei 2010 - 09:56
cetinel

Cetinel

hier op de markt heb ik ze ook al gezien,maar ik weet natuurlijk niet hoe het met de plantenverkoop op de markt is gesteld bij u in de buurt.
woensdag 26 mei 2010 - 10:14
bert007

Bert007

Ik heb zowel de kiwibes "ISSAI" als de gewone kiwi in mijn tuin staan. Maar de plant op jouw foto lijkt me eerder een gewone kiwi te zijn.

Bert
zaterdag 29 mei 2010 - 09:55
Marij

Marij

op het plakaatje stond nogthans op dat den issai was
zaterdag 29 mei 2010 - 10:48
bert007

Bert007

Ik heb mijn "issai" in de brico gekocht. Maar de kiwibes heeft echt een andere vorm van bladeren dan de kiwi. Typ maar eens bij google afbeeldingen in "kiwibes". Het blad is veel puntiger van vorm en minder "behaard".



Fruit

zaterdag 29 mei 2010 - 12:15
Marij

Marij

ik heb de mijne bij pelckmans in turnhout gekocht
en da stond opt kaartje
zal el zien wat der aan komt
zaterdag 29 mei 2010 - 21:27
bert007

Bert007

In ieder geval nog veel succes met je plantje
zondag 30 mei 2010 - 00:26
Petergroen

Petergroen

Ik heb ook een (grote en ronde bladeren) "Issai" gehaald bij Pelckmans. 2 weken later zag ik een (puntige kleine bladeren) "Issai" bij Intratuinen. Onmogelijk dezelfde soort!

Zal de echte Issai (Intratuinen?) in staat zijn om de "valse" Issai (Pelckmans?) te bevruchten of kan ik die "Pelckmans Issai" beter meteen opruimen omdat het risico relatief groot is dat ik na een paar jaar wachten uiteindelijk nog geen vruchten zal hebben op de Pelckmans Issai?
zondag 30 mei 2010 - 18:14
bert007

Bert007

Ik denk dat die "valse" issai een gewone kiwi is, maar ik weet niet hoe de bestuiving tussen deze twee zit. Een issai kan wel alleen staan en vruchten dragen. Deze zijn dan wel kleiner dan wanneer je twee planten zet.

Kijk eens op deze site:

http://www.houtwal.be/vakartikels/bijzonder_winterhard/actinidia-arguta-kiwibes.htm

zondag 30 mei 2010 - 21:17
u857287

U857287

Dag Marij

Ik denk dat jij een gewone kiwi hebt, want ik zie dat zijn takjes zo'n beetje behaard zijn, en die van Bert dat zijn de echte kiwibessen (denk ik).

Wij wonen in Limburg en hebben de "Issai" in het Genker plantencentrum gekocht, dat was een zelfbestuivende.

Groetjes

Lieve
maandag 31 mei 2010 - 21:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).