menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke kersenbomen uitwas in de oksels - wat is dit

Majans

Majans

Hallo, Ik plante 4 jaar geleden 4 kersebomen en 1 perzik.

2 Franse Vroege, early rivers
1 Prunus Bigareau Van
1 Prunus Persica Amsden

De Prunus Persica Amsden verwijderden we al 2 jaar geleden omdat er krulziekte op zat.
De 2 Franse Vroege, early rivers vertonen nu in de oksels een uitwas zoal op de foto’s te zien is. Vruchten zijn altijd wel verschenen, maar nooit ontwikkeld.

Mijn vraagje nu, aan de hand van de beelden, weet u wat er mis is? Kunnen we deze bomen nog redden?

groetjes, Marleen

[afbeelding verwijderd niet-https]

Fruit

zondag 11 april 2010 - 21:06
guy_fruit

Guy_fruit

De zijtakken staan groeien veel te steil omhoog. Door het gewicht zijn ze aan de basis wat beschadigd en is er wondweefsel onstaan.

Binnen enkele jaren kunnen die zijtakken bij sterke wind afbreken en de boom ernstig beschadigen.

Mogelijk was het niet zo'n goede boomkwaliteit bij de aankoop ofwel is er onvoldoende (verkeerd?) gesnoeid.

Volgens sommige bronnen is Franse Vroege een andere naam (synoniem) voor Early Rivers. De bestuiving is dan ook niet in orde, waardoor er geen of weinig kersen aan komen.

Ik vrees dat er geen goede boomvorm meer van te maken is...

Guy
http://fruitabc.blogspot.com/
zondag 11 april 2010 - 22:40
Majans

Majans

Guy, van harte dank voor je snel advies. Ik kocht de bomen in een tuincentra, en snoeide ze zelf niet.

Gezien dat het waarzchijnlijk dan geen ziekte is, laat ik ze nog staan tot het najaar. De vele vogels die er nu in vertoeven, zouden het me kwalijk nemen, moest ik ze nu al verwijderen.

Jammer, jammer, maar nu weet ik waar ik moet op letten bij een volgende aankoop !

groetjes,
Marleen
maandag 12 april 2010 - 11:32
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).