Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
De aardbeien uit de grond halen en oppotten in nieuwe potgrond.
De oude potgrond naar het containerpark afvoeren! Als je kippen hebt, kan je die potgrond ook aan de kippen geven en die ruimen de larven wel op...
Laat aardbeiplanten nooit langer dan 2 jaar in dezelfde potgrond staan of je krijgt problemen.
Bedankt Guy voor je antwoord, ik heb nog een vraagje..
Ik las dat die taxuskever niet van knoflook, bieslook en tomaten houden, kan ik de potgrond , als ik die gezuiverd heb van die wormen ook niet gebruiken voor bovenstaande soorten?
Annemiek,
100% zuiver krijg je die potgrond niet of je zou die grond moeten stomen. Je kan wel proberen alle larven te verwijderen, maar de eitjes blijven achter.
Tomaten gaan er waarschijnlijk geen last van hebben, maar de kevers gaan toch snel opzoek gaan naar aardbeien in de omgeving.
Printemps,
De taxuskever wordt bijzonder aangetrokken naar aardbeien, sleutelbloemen (Primula) en struikboontjes. Waarschijnlijk smaken die bladeren beter dan van andere planten. Mogelijk is dat ook zo voor bosaardbeien, maar ik denk dat de problemen hier kleiner zijn.
Nuttige link: http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekten_plagen/taxuskever_schade_voorkomen.htm
taxuskever is een groot probleem als je dat eenmaal hebt. Niet alleen aardbeiplanten worden aangetast maar ze hebben heel veel planten waar ze eieren aan afleggen. Je hebt ze nu ontdekt bij je aardbeiplanten maar ze zitten zeker op nog andere plaatsen. Heb je alleen een terras, dan moet je alle potplanten behandelen en anders, om ervan af te geraken moet je alle planten (vaste planten, heesters) die je hebt staan in je tuin minstens 2 x per jaar behandelen met nematoden. Dit moet nu in april gebeuren en in augustus. De potgrond herbruiken zou ik zeker niet doen, want zoals al werd gezegd, als er nog 1 larve in blijft, wordt die kever en kan die weer honderden eieren leggen. Je moet dit echt aanpakken anders wordt het steeds maar erger. Ik spreek uit ondervinding.
Ahh getver...
Zijn dat die aaltjes? die je bedoeld? Kunnen die geen kwaad voor andere planten?
Ik spuit wel spul tegen die kevers , want ik zag ze vorig jaar al op de pruimenboom en bij de druiven.
Zouden die larven ook de wortels van mijn conference peer aangevreten kunnen hebben? Want die heeft het vorig jaar begeven, terwijl hij in het voorjaar zon mooie bloesem had. Het was een 3 jaar oud boompje.
Trouwens best duur die aaltjes Maar ja ...weggevreten planten zijn nog duurder he.
fruitbomen en druivelaars zijn ook gevoelig voor de larven van taxuskever. zeker als je een boom of een plant drie jaar na de aankoop ziet afsterven, kan je er zeker van zijn dat er larven aan de wortels zaten als je de planten kocht. Eenmaal kevers in de tuin, gaan ze heel de tuin door op zoek naar lekkere planten waar ze van kunnen eten of waar ze eieren kunnen afleggen. Op den duur weet je niet meer waar je overal moet behandelen . chemisch helpt er eigenlijk niets, de nematoden zijn de enige oplossing.
ah, ik bestel ze altijd in belgie bij biogroei, komen daar rechtstreeks van de fabrikant waardoor het materiaal supervers is. Je moet wel denken als dat van nederland moet komen, het is levend materiaal, dat het niet lang onderweg mag zijn want dan is de helft al kapot voor je het gebruikt hebt en dat zie je niet natuurlijk.
Bij biogroei kost het 46 of 47 euro voor 50 mio, hoeveel precies weet ik niet meer, ze hebben ook nog een kleinere verpakking voor potplanten te doen. Die van Ecostyle komen ook uit nederland hé, vergeet dan niet.
Ga 's avonds ook eens door de tuin met een zaklamp, je leert snel hoe die taxuskevers op te sporen. Voor gotere planten leg je een witte doek onder de plant en schud je eens lekker aan de boom. Als de kevers gevaar voelen laten ze zich gewoon vallen, net op jouw wiite doek, het is kinderspel ze dan te verzamelen en terecht te stellen