0 Olijfboompje
▼ Ga naar meest recente reactie
Linneke
Hallo allemaal x
Ik heb een olijfboompje, deze is met bol bovenaan maar ik heb enkele "uitschieters" mag ik deze nu bijknippen of niet??
groetjes Lindsay xxx
Http://hofke.webs.com
vrijdag 19 maart 2010 - 10:09
Eniavaswen
Als die buiten staat zou ik nog even wachten. Als er nu nog een late winterprik komt en je hebt al gesnoeid krijg je misschien vrieswonden.
Volgens mij mag je olijfbomen snoeien vanaf ze weer aan de groei gaan.
Groetjes, Karen
vrijdag 19 maart 2010 - 12:11
Linneke
Bedankt Karen, maar mijne heeft binnen gestaan in verwarmings"kot" (waar de ketel staat) dus niet gevrozen... nu staatdie buiten maar als ze terug frisser geven gaat hy ook weer even binnen hoor...
greetz Lindsay
Http://hofke.webs.com
vrijdag 19 maart 2010 - 14:06
Matty
je kunt je olijfboom best zo snel mogelijk na de winter buiten zetten zodat hij terug kan afharden. Het is door hem te lang in het verwarmingskot te laten staan, dat hij die uitlopers krijgt. Op die manier is hij ook veel gevoeliger aan lichte vorst. Een afgeharde olijfboom kan gerust tegen een lichte vorst.
woensdag 24 maart 2010 - 15:30
Linneke
Hij staat nu al een week en langer buiten en doet het uistekend
woensdag 24 maart 2010 - 22:13
Linneke
Nu nog een ander vraagje!
Hij krijgt maar geen nieuwe blaadjes!! Hij staat in de serre maar komt niet aan !!
greetz
donderdag 15 april 2010 - 09:29
Maxession
Ik heb een 2-jarige zaailing, heb deze vorige zomer meegenomen uit Z-Frankrijk en heeft sindsdien in de veranda gestaan.
Sinds 2 maanden is deze terug begonnen verder te groeien met nieuwe blaadjes en krijgt hij dus terug regelmatig water.
Ik denk dat je olijfboom wat langer nodig heeft door het grote temperatuurverschil, 1 van de redenen dat je planten beter ook een winterrust geeft ipv in een verwarmde kamer zet.
dinsdag 20 april 2010 - 23:47
Coolroom99
heeft u het in een boom gekocht of in zaadjes ????????????????????
maandag 26 april 2010 - 18:44
dinsdag 27 april 2010 - 17:46
Cetinel
Heb me vandaag ook een aangeschaft want de vorige was stukgegaan door de vorst.
donderdag 29 april 2010 - 15:07
Printemps
Oeps
Had dat een paar weken geleden gezegd toen ik die citroen ben gaan halen voor U
mvg
donderdag 29 april 2010 - 15:33
Cetinel
das nu mijn probleem: ik ging er geen halen.....tot ik m zag natuurlijk,moest ik m plots hebben
donderdag 29 april 2010 - 16:00
Linneke
Hij krijgt einedlijk nieuwe scheuten!!!
vrijdag 30 april 2010 - 18:26
FransNL
Nu 'pas' uitlopen is juist heel gewoon Linneke en als hij dat eerder zou doen dan klopt er iets niet . Ik zal je eens vertellen hoe ik mijn olijfboompjes de winter door help. Een jaar of acht geleden kocht ik twee olijfboomstekjes van ongeveer twintig centimeter hoog die inmiddels al tot aardige boompjes van ongeveer anderhalve meter hoog zijn uitgegroeid. Ze hadden groter kunnen zijn maar ik hou ze door snoei liever wat compacter. Ze staan buiten in grote kunststof potten en blijven ook met een paar graden vorst 's winters gewoon buiten staan . Alleen scherm ik dan wel de potten af zodat de grond niet zo snel bevriest. Pas als het wat harder gaat vriezen verhuizen ze naar een wat minder koude plaats met de bedoeling om ze zo snel het weer het weer toelaat weer open en bloot buiten neer te zetten. Bij mij komen ieder jaar met deze wat meer spartaanse behandeling rond deze tijd de eerste nieuwe scheuten tevoorschijn en de boompjes voelen zich er best bij.
Het lijkt misschien niet zo leuk voor de boompjes maar deze behandeling is beter dan de manier waarop jij ze de winter doorhelpt door ze op een verwarmde plaats te houden.
zaterdag 1 mei 2010 - 00:03
Linneke
Verwarmd is deze niet hoor...
De ketel staat daar het zal daar niet vriezen en dan staat hij nog de plaats ernaast...
euhm nu staat hij is de serre ik denk volgende week dat de citrus en olijf enz ook buiten gaat...
zaterdag 1 mei 2010 - 09:02
Matty
de manier die Frans voor stelt, is naar mijn ervaring de enigste juiste om dergelijke planten in ons klimaat goed te laten groeien. Op deze manier zou je trouwens oleanders ook moeten behandelen.
donderdag 27 mei 2010 - 15:05
Coolroom99
waar heeft u het boompje vandaan ik zoyu er namenlijk ook zo graag eentje willen
donderdag 27 mei 2010 - 20:33
Nootje77
Wij hebben onze olijfboom deze winter gewoon onder een afdak gezet en de aarde bedekt met stro en rond de pot noppenplastiek gedaan. Rond de kruin hebben we vliesdoek gedaan.
Onze boom doet het super en overal vormen zich knopjes! Ze kunnen dus zeker tegen een beetje koude, maar je moet ze gewoon wat afdekken.
vrijdag 28 mei 2010 - 01:36
Invadoria
Maakt het eigenlijk uit welke afgeknipte scheuten je als stekken gebruikt? Hoe lang moeten deze zijn vooraleer je ze als stek kunt gebruiken? Zou graag van mijn huidige wat stekken nemen....
vrijdag 28 mei 2010 - 11:45
Verbena46
Een afgeknipte scheut moet minstens van 4 jaar zijn.
Het moet een robuste tak zijn met een lengte van 25-50 cm. en een diamtr 5-10 cm. Voor dat je'm plant alle zijtakjes er af en een insnede maken aan't end van de tak.
Vaak worden de takken gebruikt die onderaan de basis van de stam groeien.
deze moeten een lengte hebben van 80-100 cm.(hieraan moet een stukje stam van de moederplant blijven zitten) en gaan zo in de grond.
vrijdag 28 mei 2010 - 17:33
Invadoria
Nog een jaartje wachten dus voor mij.
Bedankt alvast voor de info verbena!
dinsdag 1 juni 2010 - 09:05
dinsdag 1 juni 2010 - 20:19
Maxession
En te zeggen dat ik vorige week de 2 olijfbomen in men tuin in Frankrijk heb zitten snoeien, inclusief meerdere grote dikke takken.
ze begonnen namelijk best wat véél te groot te worden, zo'n 6 meter hoog ofzo en nu dus nog maar 4 ongeveer.
dinsdag 1 juni 2010 - 21:57
Linneke
Ja watte
Mijne staat nu ook mooi sinds hij buiten staat!
Alvast bedankt iedereen voor de tips!!!
woensdag 2 juni 2010 - 18:14
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe