menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenappel

Ga naar meest recente reactie

Ambrosia

Ambrosia

Ik heb van een vriend enkele appels gekregen met de smaak van golden en uitzicht van een citroen, met onder en boven de uitstulping zoals een citroen, groen geel van kleur, dit zou een heel oud ras zijn dat nog ergens gevonden is en kon gered worden. Kent iemand dit, of weet iemand dit nog ergens staan ?
zaterdag 16 januari 2010 - 00:40
Mandy

Mandy

Boomkwekerij Mampay uit Viersel Zandhoven 2240 bij Antwerpen aan de Herentalsebaan 59 had ze. Oud ras, niet zo bijzonder van smaak meer, dacht ik.....

.
zaterdag 16 januari 2010 - 09:31
Ambrosia

Ambrosia

Ik heb ze geproefd, maar toen waren ze reeds in een vergevorderd stadium van rijpheid, maar het GOLDEN aroma zat er toch nog in, het gaat hem ook om de uitzonderlijke vorm vind ik, en oude rassen moeten we toch in stand houden ook als genenbank

zaterdag 16 januari 2010 - 09:58
Mandy

Mandy

Als ze deze nog steeds zouden verkopen is het natuurlijk wel heel leuk om in de tuin te hebben staan, zelfs al smaken ze niet optimaal.... net zoals je zegt, de vorm en kleur van deze appel is al heel gaaf en bijzonder........

.
zaterdag 16 januari 2010 - 11:16
Rita1960

Rita1960

"t is maar goed dat smaken verschillen en dat mensen oude rassen willen behouden. Misschien dat de smaak verrassend is voor de moderne mens en de opbrengst wat kleiner is dan de nieuwerwetse soorten, maar als deze soort goed gedijt zonder te moeten spuiten om de boom gezonde te houden is dat m.i. mooi meegenomen.

Ik hoop dat je in het bezit kunt komen van deze soort en Ambrosia, nog van harte welkom op dit mooie, leuke, leerzame en verslavend forum

groetjes,

Rita
zaterdag 16 januari 2010 - 18:50
ben45

Ben45

Probeer eens bij de stichting behoud en bevordering fruitcultuur.
Men heeft daar 700 appelrassen.
www.tolderas.nl

Groetjes, Ben.
zaterdag 16 januari 2010 - 21:28
Ambrosia

Ambrosia

Hallo Ben,

Ik ben ondertussen aan enten geraakt van die boom waar ik appels had van geproefd, en heb ze nat gemaakt en in plastiekfolie verpakt en in mijn koelkast gelegd bij temperatuur van min 1 tot 0° C om ze in april te enten op een onderstam M9 of M26 of op een tak van een van mijn bestaande appelbomen.
We leven weeral in hoop.

Groetjes
zaterdag 16 januari 2010 - 22:57
ben45

Ben45

Vruchten oogsten van een boom die zelf geënt is en verder opgekweekt geeft het meeste voldoening. Weet je al welke vorm de boom straks gaat krijgen?

Succes,
Groetjes Ben.
zondag 17 januari 2010 - 14:15
Ambrosia

Ambrosia

De entingen zijn allen gelukt en zijn ondertussen al 70 à 80 cm.
Misschien volgend seizoen al citroenappels.
woensdag 6 oktober 2010 - 18:47
Mandy

Mandy

GEFELICITEERD met het SUCCES..

Hartstikke leuk..... en dat je maar heel veel citroenappels mag krijgen...

woensdag 6 oktober 2010 - 19:26
ben45

Ben45

Mooi zo!!

Groetjes, Ben.
woensdag 6 oktober 2010 - 20:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).