menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgen

Ga naar meest recente reactie

Jende

Jende

Hallo iedereen,

Ik woon in West-Vlaanderen op 40 km van de kust.
In de tuin op een zonnige plaats staat mijn vijgenboom Brown turkey, en die geeft vanaf juli tot bijna eind augustus talrijke smakelijke vijgen.
Zijn er mensen die vijgen soorten hebben, die rijpe vijgen geven in de maanden eind augustus en september? En welke? En die in deze omgevng wonen?

Groeten Jende
donderdag 10 september 2009 - 17:10
printemps

Printemps

Misschien kan je eens gaan kijken bij 'de nieuwe tuin' van Peter Bauwens
Op 19 en 26 september is die open
Ze hebben ook een mooie site maar er staan geen oogst-tijdstippen vermeld
Of mail eens,het is een toffe pee

mvg
donderdag 10 september 2009 - 17:23
Jende

Jende

Bedankt printemps

Ben je soms al eens bij Peter Bauwens geweest? En heb je de vijgensoorten en de druivensoorten die hij bespreekt in zijn boek, daar gezien in zijn tuin?

Groetjes Jende
donderdag 10 september 2009 - 18:21
depauws

Depauws

Jende
Ik woon een 30-tal km van de kust en heb een tiental soorten vijgen en een aantal niet op naam maar wel aangepast aan onze omstandigheden.
Stuur mij een PM.
Groeten
Silvain
donderdag 10 september 2009 - 20:10
printemps

Printemps

@ Jende

Ja,ik ben er al eens geweest
Maar in het voorjaar en dan is er de verkoop van plantjes allerhande
In het najaar ben ik er nog niet geweest en dan mag je naar het schijnt in zijn (privé)tuin en dan zou je ook kunnen proeven van al de druiverassen die hij verkoopt en misschien nog andere dingen

Hij heeft ook een zeer mooie site waar je zaden kan bestellen
Kijk maar eens op (www.denieuwetuin.be)er staan ook redelijk veel vijgenrassen op maar die worden niet verzonden

mvg
donderdag 10 september 2009 - 20:55
Jende

Jende

Dag Sylvain,

Ik heb volgende vijgensoorten in kuip waarvan ik geen details kan geven en geen vijgen heb kunnen oogsten en die planten staan buiten in volle zon, en gaan s winters naar de koude muurserre.
In kuip doen die planten het bij mij niet goed.
- Delporto gallo: zou de grootste vijgen moeten geven, grote struik, en 1 kleine vijg geoogst in juli.
-Castle Kennedy: vijflobbig blad -grote struik, 3 vijgen geoogst in juli, smaak goed, te weing vijgen voor grote struik, vruchtvlees anders van uitzicht en de vijg is ook kleiner dan Brown turkey.
-Negro largo: grote plant nog geen vijgen geoogst.
-Negrette: kleine plant nog geen vijgen geoogst.
-nog 2 soorten zonder naam kleine planten en geen oogst.
Zouden allemaal soorten zijn die bij ons vijgen dragen.
Volgend jaar gaan Delporto gallo, Kastle kennedy en Negro largo in volle grond,
de overige soorten worden verder in pot opgekweekt tot de stammen dikker zijn.

Ik zou graag heel wat details willen weten over vijgen die mensen alhier kweken.

Groeten Jende
donderdag 10 september 2009 - 21:44
depauws

Depauws

Jende
De Delporto, Negro Largo en Negrette hebben italiaans of frans klinkende namen, let daarmee op, ik heb ook slechte resultaten met dergelijke soorten.
Heb reeds een 5 soorten afgevoerd.
Als de planten klein blijven is er ook geen goed resultaat te verwachten.

Ik heb wel goede resultaten met (White?) Marseilles, Brunswick en en aantal onbenoemde soorten die ik geknipt van bomen die het wel goed doen in deze streek.
opm : al mijn bomen staan in volle grond, bij ons is winterbescherming niet nodig.
Groeten
Silvain
vrijdag 11 september 2009 - 13:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).