Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Na zoveel jaar in NZ te hebben gewoond heb ik vol goede moed in Nederland een witte en blauwe druif gekocht. Snoeien weet ik wel , maar wie kan mij adviseren waar je ze het beste tegenaan laat groeien in een tuin, zeg maar, niet in een wijngaard?
Is een paal het beste bekleed met gaas? Of alleen draad? Het "dakje" staat er al, maar hoe kan ik ze het beste omhoog laten groeien?
Heel graag advies!
Allereerst van harte welkom op het forum, en welkom terug in Nederland. Het
klimaat en de natuur zullen wel even wennen zijn, lijkt me...
Ik heb zelf ook een druif die ik in 'parasolvorm' laat groeien. Ik heb destijds gewoon
touw om de paal heengewikkeld, zodat de dunne twijgen goed houvast zouden
hebben. Het voordeel van touw is dat het vergaat, en als de druif verhout genoeg
is, heeft deze de steun ook niet meer nodig. Ik zal even twee foto's toevoegen ter
verduidelijking.
Dit was in het eerste jaar, toen de druif pas rond de paal begon te groeien. Ik heb
'm zelf expres slingerend geleid, voor extra stevigheid. Bovenaan is het touw goed
te zien. [afbeelding verwijderd niet-https]
En zo ziet de druif er nu elk jaar uit: langs de paal haal ik de blaadjes en takjes
bewust weg, omdat ik die stronken zo mooi vind om te zien. [afbeelding verwijderd niet-https]
De takken zijn inmiddels veel dikker geworden, en hebben echt zo'n verweerd
uiterlijk.
ik vind het ook heel mooi,inderdaad,hoe heb je die parapluvorm gemaakt??
wil ook zoiets denk ik en is dat zo een soort boompaal van 5 à 6 cm doorsnee die in de grond zit of is het wat anders,hoe hoog is ie eigenlijk??,als er veel wind is,heeft ie toch redelijk te lijden dus die paal moet wel goed verankerd in de grond....
Volgens mij kan je hier gewoon een oude grote paraplu voor nemen waar je de stof tussenuit haalt en het frame vastzet op de paal.
Hallo Laura
Ziet er inderdaad prachtig uit. Mag ik de foto gebruiken op mijn website??
Groetens
een oude paraplu zal het niet lang houden met het gewicht van takken en vruchten vermoed ik, toch maar even een steviger lattenraam in elkaar knutselen als je dit wil nabootsen in de tuin.
Oeps, ik had even over het hoofd gezien dat hier nog wat reacties op waren.
De druivensoort is niet bekend: ik heb een stek gekregen van de druif van mijn
(Turkse) buurman, die deze meegebracht had uit zijn vaderland. Omdat het een
stek is, en geen geënte druif, blijven de druifjes altijd klein, ook al krent je ze.
Geeft niets, want de smaak van de druiven is verrukkelijk!
De paal was zo'n drie meter lang, en één meter daarvan zit in de grond. Dat waait
dus echt niet om. Je kan dus goed onder de druivenplant doorlopen, en dat moet
ook wel, omdat die aan de rand van het terras staat, en we 'm 's zomers dus echt
als parasol gebruiken.
Bovenop had ik een soort lattenwerk gemaakt: eerst van groene metalen stokken,
maar die bogen door onder het gewicht van de druiven. Daarna hetzelfde gedaan,
maar dan met bamboestokken, want die zijn veel sterker. Toch 'wiebelde' het
frame af en toe, omdat het alleen maar op de paal vastzat.
Ik heb deze zomer een handige steun gevonden bij een boomkweker, en die ga ik
komend jaar voor de druivelaar gebruiken. Hier een soortgelijke foto van zo'n
steun:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Je gebruikt dan ook bamboestokken, om door de buizen heen te steken.
Groeten van Laura.
P.S. @ Ellebelle: ja hoor, natuurlijk mag je de foto gebruiken. Ik voel me vereerd!
Mijn dank hiervoor, Ga ze beide gebruiken op mijn website
www.deplantenparade.nl. Ben daarin bezig met een afdeling eetbare tuin, duurt nog even voor het klaar is.
Groetens Ellebelle