menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aantasting zwarte bessenstruik

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

Beste,

mijn zwartebessenstruik wordt belaagd door (denk ik) kleine groene bladluizen, deze zitten op de onderkant van de bladeren die geelachtig verkleuren en omkrullen. Zijn er naast wegspuiten met water, doodwrijven met de vingers en uitzetten (lokken) van oorwormen zoals bij vorige berichten werd omschreven ook nog andere methoden? Ik denk dan aan een aftreksel verspuiten zoals van brandnetels? Zou dit ook preventief kunnen werken? Bestaan er andere (betere) natuurlijke aftreksels om te gebruiken? Deze vraag stel ik vooral omdat er tot nu toe maar één bessenstruik aangetast is en omdat ik vrees dat deze plaag zal uitbreiden naar mijn volledige bessenaanplant.

Met vriendelijke groet,

Bart
dinsdag 5 mei 2009 - 18:37
Polplastron

Polplastron

1) Een aantasting door bladluizen oogt meestal veel erger dan het eigenlijk is. Een gezonde plant heeft er meestal niet erg onder te lijden. Bovendien zullen vogels en andere dieren de plaag snel inperken!

2) Indien je bessenstruiken vlak naast elkaar staan is er inderdaad kans dat de plaag zal uitbreiden, maar indien je struiken goed aangeslagen zijn, op een goede plaats staan en niet overbemest zijn, zal het wel goedkomen. Indien je verspreiden van plagen wil voorkomen kan je planten van dezelfde soort best afwisselen met andere. Op die manier zorg je voor een soort natuurlijke bariëre.

3) Bladluizen komen rond deze tijd van het jaar massaal voor, maar bij mij worden ze ondertussen volkomen natuurlijk uitgeroeid door sluipwespen die hier vanzelf naartoe gekomen zijn. Natuurlijk doen ze dat enkel als er te eten valt en als je dus NIET spuit! Maar dat moet iedereen zelf kiezen!

P.S.: Ik heb ook zwarte bessen in de tuin en dit jaar valt het erg goed mee van bladluizen t.o.v. vorige jaren!
dinsdag 5 mei 2009 - 18:54
bartvds

Bartvds

Mijn bessenstruiken staan gemengd aangeplant (d.w.z. verschillende kleuren trosbessen en kruisbessen door elkaar), ze staan er nu 3 jaar en krijgen enkel compost als mest. Spuiten heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook nu niet van plan. Ik weet ook dat een kleine aantasting niet zo erg is, maar momenteel ziet mijn bessenstruik er wel erg miezerig uit hoor. Ik ben gewoon bezorgd dat die plaag op al mijn struiken zal overgaan.

Bart
woensdag 6 mei 2009 - 10:22
Polplastron

Polplastron

De verschillende bessensoorten behoren allemaal tot de familie Ribes en zijn dus bevattelijk voor dezelfde ziektes en plagen. Het is beter er af en toe een plant van een andere familie tussen te planten, maar als je dat niet gedaan hebt, is het ook geen ramp!

Als de plaag zich verspreidt zullen de natuurlijke vijanden van de luizen dat ook doen!

Ik zou toch even afwachten hoor. Hoe hebben ze het de vorige drie jaar gedaan? Waarschijnlijk zullen ze het dit jaar niet slechter doen!

Groeten,

Pol
woensdag 6 mei 2009 - 15:15
willemveldman

Willemveldman

Ik heb hele erge last van bladluizen in de tuin en heb ook meerdere planten bij elkaar staan. Wat ik doe is toch spuiten... Je moet toch iets. Ik heb een jaar alles behalve spuiten geprobeerd. Dus met water afspoelen, wegknijpen, zelfs lieveheersbeestjes bij de planten gezet. Dat jaar heb ik geen enkele fatsoenlijke bes gekregen. Zelfs de bessen zaten onder de luizen.

Dus als het echt erg is kun je het beste het volgende doen: neem een spuitfles van een halve liter. Het kan een gebruikte zijn, maar dan natuurlijk even uitspoelen. in die fles gaat een scheutje, echt niet meer, brand spiritus, in elke "huis tuin en keuken" winkel te krijgen. Daarbij een scheutje afwasmiddel om te binden en aanvullen met kraanwater. Daarna spuiten op de planten.
Ik spuit zelf ook preventief. Als het probleem echt erg is, ongeveer een keer per week spuiten totdat de luizen zijn verwijderd.

Gr Willem
woensdag 6 mei 2009 - 16:18
Polplastron

Polplastron

Willem, ik heb dat ook allemaal ooit gedaan hoor, maar het kost je veel werk! Als je het een tijdje aankijkt i.p.v. in te grijpen, blijkt dat het allemaal best meevalt. Vorig jaar zagen mijn rozen groen en zwart van de luizen, maar twee weken later waren ze allemaal op volledig natuurlijke wijze verdwenen!

Natuurlijk lukt dat enkel als de planten op een goede plaats staan en goed aangeslagen zijn. Jonge planten en planten die op een foutieve plaats staan zijn kwetsbaarder doordat hun loof zachter is en daardoor aantrekkelijker voor luizen en ander ***beesten!

Een tuin met allemaal planten van dezelfde soort zal ook sneller aangetast worden, vandaar de tip om afwisselende beplanting te voorzien.

Een tuin waarin alles netjes wordt geharkt en geschoffeld en waar insecten en vogels niet kunnen schuilen zal ook erg plaaggevoelig zijn omdat de natuurlijke vijanden van de plaagdieren zich er ook niet welkom zullen voelen!

Ik heb zelf vooral veel rozen staan en dat is volgens vele boeken de GIFbloem bij uitstek waarmee ik bedoel dat sommigen denken dat je enkel rozen kan kweken als je gif spuit. Andere willen wat ecologischer doen en spuiten enkel natuurlijke producten! Mij allemaal goed, maar ik spuit niks en kijk het rustig aan! Resultaat: beestjes gelukkig, roosjes gelukkig, tuinman gelukkig en dus ook mijn vrouwke gelukkig!

Mijn raad is dus nog steeds: kijk het even aan. Als je over een paar weken nog steeds ontzettend veel luizen hebt dan kan je inderdaad best Willem's advies opvolgen om rampen te voorkomen, maar ik zou bijna durven voorspellen dat het zo ver waarschijnlijk niet zal komen als je even doorbijt en de natuur zijn werk laat doen!

Groeten,

Pol
woensdag 6 mei 2009 - 22:01
lo

Lo

De luizen tasten vooral de toppen van de twijgen aan omdat het blad daar het zachtst is. Als de toppen reeds danig verminkt zijn door de luizen knip ik ze gewoon af en vernietig ze. Op die manier kun je zowat alle luizen in één keer verdelgen. Ik heb het wel over volwassen struiken waarbij de gesteltakken reeds gevormd zijn. Die kunnen wel tegen die operatie (amputatie topjes).
woensdag 20 mei 2009 - 22:53
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).