Willem, ik heb dat ook allemaal ooit gedaan hoor, maar het kost je veel werk! Als je het een tijdje aankijkt i.p.v. in te grijpen, blijkt dat het allemaal best meevalt. Vorig jaar zagen mijn rozen groen en zwart van de luizen, maar twee weken later waren ze allemaal op volledig natuurlijke wijze verdwenen!
Natuurlijk lukt dat enkel als de planten op een goede plaats staan en goed aangeslagen zijn. Jonge planten en planten die op een foutieve plaats staan zijn kwetsbaarder doordat hun loof zachter is en daardoor aantrekkelijker voor luizen en ander ***beesten!
Een tuin met allemaal planten van dezelfde soort zal ook sneller aangetast worden, vandaar de tip om afwisselende beplanting te voorzien.
Een tuin waarin alles netjes wordt geharkt en geschoffeld en waar insecten en vogels niet kunnen schuilen zal ook erg plaaggevoelig zijn omdat de natuurlijke vijanden van de plaagdieren zich er ook niet welkom zullen voelen!
Ik heb zelf vooral veel rozen staan en dat is volgens vele boeken de GIFbloem bij uitstek waarmee ik bedoel dat sommigen denken dat je enkel rozen kan kweken als je gif spuit. Andere willen wat ecologischer doen en spuiten enkel natuurlijke producten! Mij allemaal goed, maar ik spuit niks en kijk het rustig aan! Resultaat: beestjes gelukkig, roosjes gelukkig, tuinman gelukkig en dus ook mijn vrouwke gelukkig!
Mijn raad is dus nog steeds: kijk het even aan. Als je over een paar weken nog steeds ontzettend veel luizen hebt dan kan je inderdaad best Willem's advies opvolgen om rampen te voorkomen, maar ik zou bijna durven voorspellen dat het zo ver waarschijnlijk niet zal komen als je even doorbijt en de natuur zijn werk laat doen!
Groeten,
Pol