menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen nabij moestuin

uncas

Uncas

Hallo
Ik heb rond mijn moestuin een kastanjehouten omheining. Ik zou graag kleine fruitbomen (appel, peer) zetten aan de buitenkant van de omheining. Max 1,5m hoog. Rij leibomen zou W georienteerd zijn. Is dit aan te raden qua zon? Andere bezwaren zoals dat bomen voedzamen stoffen uit moestuin zouden halen ?
Bedankt!
dinsdag 14 april 2009 - 12:29
greener

Greener

Fruitbomen en ouderwetse moestuinen gaan al jaren hand in hand.
Ik heb 4 appelbomen 2 jaar geleden aangepland en dat gaat perfect.
Elke plant gebruikt voedingsstoffen en de 1 meer dan de ander.
Gewoon goed mesten dan heb je geen concurrentie onderling.
daarnaast is het onverstandig om onder de appel andere soorten groenten en fruit te telen. (denk aan licht e.d.)
Ik hanteer zelf een 150 centimeter rondom de stam voordat ik zaai.
Wel zaai ik 1 jarigen zoals papaver die het juist beter doen op arme grond rondom de voet van de boom.
Een westkant is goed te doen.
Succes,

Sebas
dinsdag 14 april 2009 - 12:47
uncas

Uncas

Super bedankt !
dinsdag 14 april 2009 - 12:57
the666bbq

The666bbq

West is ok voor de meeste fruitsoorten inderdaad en de wortels van een leiboom zullen (net als alle andere planten) ongeveer de vorm van de kruin volgen, in dit geval wat meer in het verlengde van het hek en wat minder tot in de moestuin, misschien voor het bewerken van de grond er op termijn toch maar wat rekening mee houden dat er een boom staat... dan doe je in het beste geval aan gewenste wortelsnoei.
dinsdag 14 april 2009 - 16:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).