Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo
Ik heb rond mijn moestuin een kastanjehouten omheining. Ik zou graag kleine fruitbomen (appel, peer) zetten aan de buitenkant van de omheining. Max 1,5m hoog. Rij leibomen zou W georienteerd zijn. Is dit aan te raden qua zon? Andere bezwaren zoals dat bomen voedzamen stoffen uit moestuin zouden halen ?
Bedankt!
Fruitbomen en ouderwetse moestuinen gaan al jaren hand in hand.
Ik heb 4 appelbomen 2 jaar geleden aangepland en dat gaat perfect.
Elke plant gebruikt voedingsstoffen en de 1 meer dan de ander.
Gewoon goed mesten dan heb je geen concurrentie onderling.
daarnaast is het onverstandig om onder de appel andere soorten groenten en fruit te telen. (denk aan licht e.d.)
Ik hanteer zelf een 150 centimeter rondom de stam voordat ik zaai.
Wel zaai ik 1 jarigen zoals papaver die het juist beter doen op arme grond rondom de voet van de boom.
Een westkant is goed te doen.
Succes,
West is ok voor de meeste fruitsoorten inderdaad en de wortels van een leiboom zullen (net als alle andere planten) ongeveer de vorm van de kruin volgen, in dit geval wat meer in het verlengde van het hek en wat minder tot in de moestuin, misschien voor het bewerken van de grond er op termijn toch maar wat rekening mee houden dat er een boom staat... dan doe je in het beste geval aan gewenste wortelsnoei.