Ik heb 12 struiken staan, sleuf gegraven, een aanhangwagen bosgrond met de grond gemengd, voor elke plant een halve zak Vivimus voor zuurminnende planten erbij, mulchen met dennenaalden en gehakselde dennenappels. Ik hou de zuurtegraad in het oog met een ph-meter, wanneer de grond te basisch zou worden(voor de moment nog niet), strooi ik wat stuifzwavel(gebruiken ze om serres te ontsmetten) rond de planten. Op deze manier heb ik in één keer de ph van 8 naar 5.5 gebracht. De zomer na de aanplant gaven ze al volop bessen, en dit jaar ga ik mijn fruitkooi moeten vervangen, want ze groeien eruit.
De planten best kopen bij een kweker, ik had er één cadeau gekregen van mijn vriendin die van een tuincentrum kwam, en die is omlaag gegroeid
in de grond gekropen, ik heb hem nooit meer weergezien....
Voor wie er niet genoeg van krijgt, die moet maar eens naar de Blueberry Fields
in Koersel.
Prachtig daar, en verschillende derivaten van bosbessen, tot bosbessenzeep toe.
Bosbessen bevatten veel anti-oxydanten, welke tot vele voordelen voor ons lichaam zouden leiden...
Ik had hier ook een topic gelezen waarin stond dat bosbessen rood zijn(de zgn vossebessen), maar ik dacht dat bosbessen de verzamelnaam van de blauwe en de vossebes was, en dat de rode vossebes, of veenbes is, en de blauwe, nu ja, blauwe bes is.