Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wie kan mij helpen bij het probleem dat onze druivenplant geen vruchten geeft , ik heb deze 5 jaar geleden geplant en een enkele keer heeft deze mini-druivjes gehad.
Ik zag bij tuinland een plant staan met druifen eraan is dit misschien een optie of niet?
Hoi Johan66,
Heeft je druif ook nog nooit gebloeid? of bloeit ze wel maar draagt ze geen vruchten (maw er vindt geen bestuiving plaats)?
Groet, Monique
Bloei is mij nog nooit opgevallen maar mini druifjes heb ik een keer gezien vorig jaar radicaal gesnoeid ivm overkapping tuin en dit jaar helemaal niets gezien.
groetjes johan
Druiven dragen vrucht op nieuwe groei op het hout van vorig jaar dus dat je vorig jaar wellicht geen vruchten had in verband met de radicale snoei kan ik me nog voorstellen maar dat had voor dit jaar niets uit moeten maken.
Vijf jaar is lang om te moeten wachten op de eerste vruchten, ik denk dat ik deze druif eruit zou gooien (tenzij je plek genoeg hebt om nog een druif te planten) en zou vervangen. Voordat je een nieuwe plant erin zet kun je beter wel even de grond vervangen (zo ruim mogelijk en als het kan wat klei erdoor) om uit te sluiten dat je een aantasting overbrengt op je nieuwe plant.
Veel succes Johan,
Groet, Monique
Bedankt voor de tip,monique.
Ik denk dat ik de hele plant er uit haal.
Als ik zie de foto's van druivenplanten op dit forum kan ik daar alleen maar van dromen maar wellicht komt die droom uit dankzij hulp van dit forum.
Ik ben namelijk ook net lid geworden.
Ook n.a.v mijn grote passie voor vissen en alles wat hier mee te maken heeft.
Doei en bedankt !
hoewel zelfbestuiving altijd tot de mogelijkheden behoort is het altijd beter om meer dan één variëteit te plaatsen. Los daarvan lijkt me 5 jaar ook wel wat lang om zonder vruchten te zitten. Misschien is de snoei toch niet zo correct gebeurd. Na 5 jaar zou je toch al een paar gesteltakken moeten hebben die zo dik zijn als een duim of dikker.
Mijn eerste tuinwerkje van het nieuwe jaar is altijd de snoei van de druiven (afhankelijk van de kater op 1 januari lukt dat met wisselend succes ) en daarbij snoei ik alle zijtakken van de hoofdtakken weg tot 3 zichtbare ogen (maar weet dat er heel wat meer slapende ogen zitten te wachten rond de aanzet van de takken dus je zou in principe zelfs gewoon alle zijtakken kunnen snoeien zonder tellen). Op al dat nieuwe hout heb ik meer dan voldoende druiven (elk jaar ga ik drastischer door de trossen maar elk jaar besluit ik om het volgend jaar nog driester te doen).
Dus voor je de plant rooit en misschien weer een paar jaar zonder opbrengst zit kan het misschien goed zijn om je wat te verdiepen in de snoei, en er eventueel een andere plant bij te zetten.