als ik een gok mag wagen
de plant ziet er nog vrij jong uit, en de grond ziet eruit als een typisch streepje 'moestuin' rond een nieuwbouw (ik zie daar ook mos en voor de rest weinig begroeiing - "hela manneke, ik trek al mijn onkruid uit en dat is ook weer niet goed of wa ?" ) - jouw nieuwe aanplant heeft misschien dus niet de allerbeste start gekregen
Verzorg in dat geval eerste de bodem (compost, kalk, lucht, doorlaatbaarheid van de bodem,...) voor je met de specifieke lapmiddelen begint (extra magnesium,...). De verkleuring van het blad met uitzondering van de nerven kan dan misschien een typische verkleuring zijn bij magnesiumgebrek, de plant heeft ook magnesiumgebrek als de grond te zuur is doordat hij het magnesium dat misschien wel in de grond is niet kan opnemen - magnesium toevoegen zal je in dat geval niet echt helpen.
Verwacht van een nieuwe aanplant niet meteen topprestaties, je plant moet sowieso wennen aan zijn nieuwe plaats want als hij niet opgefokt werd door de plantengigant dan werd hij misschien wel al een tijdje verwaarloosd
Zorg dus dat deze plant een luxeleven tegemoet gaat (mulch met compost, karton, gras, ... , kalk) en dat komt wel goed.
En ja, herst en koning winter staan voor de deur en die hebben wel wat invloed op planten