Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ergens een jaartje terug heb ik enkele 'loquat' vruchten gegeten, heel lekker! (zoetige kiwi smaak)
Nu ben ik al een tijdje terug aan het zoeken naar deze (voor mij althans) onbekende fruitsoort, heeft iemand raad waar ik deze kan vinden? Vorig jaar was dat bij 'den turk', maar deze heeft ondertussen zijn deuren gesloten. (en andere Turkse fruitwinkels volgen me niet helemaal ...)
Nuja een vriendin van me heeft zo enkele pitten sucesvol laten ontkiemen en ondertussen een aardig plantje gekweekt.
Zou deze bij ons vruchtdragend zijn?
merci voor de reacties,
Toon
PS: wiki snelt te hulp: http://nl.wikipedia.org/wiki/Loquat
de loquat of japanse mispel is nogal moeilijk om vrucht te krijgen,de pitten kiemen wel vlot(na 2 maand)en tis een mooie boom(vind ik)
ook ik heb er paar plantjes opgekweekt van zaad.
de tijd voor de loquat is wel al voorbij...was een maand of twee geleden nog te vinden,nu niet meer
als ge later bij een turkse winkel naar vraagt vraag dan naar: yeni dunya(uitgesproken is dat :jeenie duunjaa) dan zullen ze je wel begrijpen!
groetjes
Is bij ons (Engeland) in de supermarkten te krijgen, ik heb ze vaak gezien maar nog niet gekocht. Ik kan er wel eens wat pitjes van opsturen als ge wilt?
De wolmispel of Eriobotrya japonica kan je inderdaad in de lente in de meeste turkse winkels verkrijgen en ook delhaize heeft ze dit jaar eens proberen verkopen....
Je kan de pitten zéér makkelijk zaaien en deze groeien vrij snel uit tot een kleine boom(parasolvorm) met prachtige grote stijve getande en onderaan zilverachtig behaarde bladeren. Op bloemen moet je echter wel vele jaren wachten. De heerlijk geurende bloemtrossen verschijnen na een warme zomer in de herfst en de kleine vruchtbeginsels overwinteren aan de boom en rijpen pas in de volgende lente. Daar zit nu net het probleem....bij een warme winter en als je in de stad woont kunnen die vruchtbeginsels de winter wel overleven en dan heb je in de lente wel vruchten (als er tenminste geen te erge lentevorst volgt), maar onder normale omstandigheden zal je hier zo goed als nooit vruchten oogsten.
Maar onafgezien van dat vruchten probleem is het in elk geval één van de prachtigste bomen die je in de tuin kan planten(en wintergroen). Je kan deze dus makkelijk zelf kweken of kopen, in een goed tuincentrum....de variëteiten worden steeds geënt op kwee net zoals peren.