menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bosbes

Ga naar meest recente reactie

meurtelken

Meurtelken

Ik heb een jaar in Amerika gewoond en heb mijn buikje daar rond gegeten met de bekende blueberries. Hier zijn ze eerder gekend onder de naam "blauwe paters" of "bosbes" of "blauwe bosbes". Ik heb ooit zo'n struik gekocht, maar toen kregen we van die kleine, zwarte besjes (lijkend op jeneverbes) met een nogal giftige smaak en dat was niet wat ik zocht

Wie weet hoe deze struik noemt en waar ik ze kan kopen?

Ik zou ook graag bramen hebben en cranberries (veenbessen). Weten jullie daar ook meer over?

Groetjes,

Cathy
dinsdag 15 juli 2008 - 22:14
Diddy

Diddy

blauwe bosbes (Vaccinium myrtillus), groeit het beste, net als de veenbessen in zure grond, bosbessen zijn ook Kalkmijdend
woensdag 16 juli 2008 - 00:40
Matabish

Tekst aangepast

Matabish

[afbeelding verwijderd niet-https] meurtelken,

hartelijk [afbeelding verwijderd niet-https] op ons interessante en gezellige tuinforum! Verslaving verzekerd!!

Wat jij zoekt is de 'Vaccinium corymbosum' ofwel 'Blauwe bosbes' of 'Myrtille' of 'Blueberry'. Héél lekker!!
Een doornloze bramensoort is de 'Rubus fructicosus'. Ook erg lekker!!
Deze beide soorten zijn verkrijgbaar bij 'Bakker Hillegom B.V.'
'Cranberries' of 'Veenbessen' zal iemand anders je moeten mee helpen, daar heb ik geen ervaring mee.

Hartelijke groetjes,
Matabish.

woensdag 16 juli 2008 - 00:52
meurtelken

Meurtelken

Hallo Matabish!

Wat een snel antwoord zeg! Ik ken niet zo heel veel van tuinieren, dat is eerder de hobby van mijn man. Maar ik help wel mee kiezen wat er in de tuin komt. Nu hebben we frambozen staan, jenvers, stekelbes,..

Bedankt voor de correcte naam. Ik heb ondertussen gevonden dat je ook maar 1 struik nodig hebt?

Super dat de bramensoort doornloos is, want de doornen van de stekelbes hebben me al meermaals parten gespeeld

Ik zal Bakker Hillegom BV eens opzoeken en kijken wat ik vind.

Groetjes,

Cathy
woensdag 16 juli 2008 - 08:47
meurtelken

Meurtelken

ik heb inmiddels mijn bestelling gedaan bij www.bakker-belgie.com en heb gekozen voor een blauwe bosbes die in pot op het terras kan staan en voor de doornloze braam.

Half september worden ze geleverd. Bedankt voor de tip
woensdag 16 juli 2008 - 09:32
Victor44

Victor44

Je kan zeer vele variëteiten van de amerikaanse blauwbes kopen bij Blueberryfields.Je kan ze ook vinden op de site [email protected] kwekerij bevindt zich in Koersel,en je kan er zelf je struikjes gaan uitkiezen,er is trouwens een bosbessenwandeling ,maar de juiste datum weet ik niet meer.Je vindt trouwens alle informatie op hun site.
Hopelijk heb ik je hiermee een dienst kunnen bewijzen
Groetjes
Mia
woensdag 16 juli 2008 - 15:27
meurtelken

Meurtelken

Hé Mia!

Dat klinkt boeiend zeg. Ik zal het eens opzoeken. De blauwe bosbes is zo miskend maar wel superlekker. Onze jongste dochter is er ook gek op. Stom dat ze overal zo duur zijn...

Vriezen jullie ze ook soms in? Gebruik je ze om bosbessentaart of bosbessenmuffins te maken?
woensdag 16 juli 2008 - 16:53
Victor44

Victor44

Ja wij vriezen ze in om heerlijke taart van te maken,rest gaat in pot als confituur.
Grtjs
Mia
woensdag 16 juli 2008 - 20:10
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

http://www.blueberryfields.be/

Als je niet te ver van Koersel woont, is dat een interessante uitstap.
Je kan daar de hele kwekerij rondlopen.
Zij verkopen in het seizoen hun blauwbessen en allerhande aanverwante produkten, maar je kan ook zelf plukken.

Bosbessen kan je gemakkelijk invriezen, leg ze open en bloot op een schotel, of op de speciale invrieslade die sommige diepvriezers hebben en verpak ze daarna in zakjes.

Het is een zeer gezonde vrucht, zeker als je gevoelige darmen hebt.

groetjes

Hilda

ben nog iets vergeten, je kan daar ook planten kopen
donderdag 17 juli 2008 - 14:14
meurtelken

Meurtelken

hey Hilda!

Ik had de link ondertussen gevonden en opgeslaan bij mijn favorieten. Dat lijkt me inderdaad een leuke daguitstap en zelf de besjes gaan plukken lijkt me wel leuk met de kinderen.

Bedankt voor de invriestip! MMmmmm...ik proef ze al!
donderdag 17 juli 2008 - 14:17
hildavw

Hildavw

Als je gaat plukken moet je er op letten dat de bessen bij aanraking vanzelf in je hand vallen.
Dan zijn ze rijp genoeg.
Als je moet trekken, zijn ze nog niet genoeg gerijpt.

veel plezier!
donderdag 17 juli 2008 - 14:30
Fons

Fons

Cathy, "Vaccinium corymbosum" of amerikaanse blauwbes kan men in bijna alle tuincentra aanschaffen.
blueberry fields bieden ook planten aan voor € 8, je kan er momenteel bessen zelf plukken voor een klein prijsje, indien je geplukte wil kopen deze kosten €4 voor konfituur, om op te eten zijn ze iets duurder.
donderdag 17 juli 2008 - 20:23
Nat_Pan

Nat_Pan

Je kan zeer vele variëteiten van de amerikaanse blauwbes kopen bij Blueberryfields.Je kan ze ook vinden op de site [email protected] kwekerij bevindt zich in Koersel,en je kan er zelf je struikjes gaan uitkiezen,er is trouwens een bosbessenwandeling ,maar de juiste datum weet ik niet meer.Je vindt trouwens alle informatie op hun site.
Hopelijk heb ik je hiermee een dienst kunnen bewijzen
Groetjes
Mia

Je kan in Bleuberryfields niet alleen wandelen, maar in het oogstseizoen, na verwittiging, je eigen bosbessen plukken ...
vrijdag 18 juli 2008 - 09:17
meurtelken

Meurtelken

dat klinkt echt wel als een aanrader hè! Nu nog even Koersel opzoeken en kijken of we daar eens kunnen geraken. Bedankt allemaal
vrijdag 18 juli 2008 - 09:28
dauwtrapper

Dauwtrapper

hey Hilda!

Ik had de link ondertussen gevonden en opgeslaan bij mijn favorieten. Dat lijkt me inderdaad een leuke daguitstap en zelf de besjes gaan plukken lijkt me wel leuk met de kinderen.

Bedankt voor de invriestip! MMmmmm...ik proef ze al!

Ook leuk als uitstapje voor de kinderen als ze van "zomerkoninkjes" houden, is aardbeienland in Horst(nl) zie www.aardbeienland.nl

groet
dauwtrapper
dinsdag 29 juli 2008 - 23:57
meurtelken

Meurtelken

Hey Dauwtrapper!

Bedankt voor de tip! Had nog nooit gehoord over zomerkoninkjes
woensdag 30 juli 2008 - 00:19
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).