menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ostara aardbeien

Ga naar meest recente reactie

Sandy

Sandy

Hallo allemaal, ik ontdek alle dagen iets nieuws op dit forum, nu weer de fruit-afdeling !!!

Ik heb zo'n 20 Ostara aardbeien gekocht, ze zouden fruit leverenn van juli tot november... hoe moet ik ze verzorgen ? Moet ik ze veel mest bijgeven ?
Ook heb ik aardbeien gekocht die een beetje als abrikozen zouden smaken, maar er staat niet bij wanneer die vrucht dragen, kan iemand mij dit vertellen aub ?
woensdag 30 april 2008 - 21:49
hugo

Hugo

Vooral in de wintermaanden mag er geen water rond de wortels blijven staan, want dit veroorzaakt wortelrot, zorgen voor goede ontwatering
Een aardbeibed dient goed bemest te worden ongeveer een maand voor het planten, in het najaar organische mest toedienen
Bij het planten is het erg belangrijk dat het hart van de plant zich net boven de grond bevindt
Na het planten, goed aandrukken en bewateren
Tijdens de wintermaanden dekt u de planten af met bijvoorbeeld stro.
In het voorjaar bruin geworden blad verwijderen
Zodra de planten gaan bloeien, geeft u regelmatig water. Tijdens de bloei eventueel bemesten met kaliumrijke, in water oplosbare meststof.

Aardbeien in potten
Aardbeien laten zich ook heel goed in potten of bakken telen.

groetjes
woensdag 30 april 2008 - 22:07
Sandy

Sandy

danku wel hugo, ik zal dit allemaal goed toepassen...
donderdag 1 mei 2008 - 09:24
joop55

Joop55

Ik heb ook even een vraagje, ik heb vorig jaar 25 Ostara's geplant.
Ze beginnen nu uit te lopen en er zitten al een aantal bloemetje aan.
Nu heb ik gehoord, dat je de eerste weg moet knippen of verwijderen, is dat zo.

Joop
vrijdag 2 mei 2008 - 08:04
Fons

Fons

Joop, daar beslisje zelf over.
Producenten van aardbeien hebben meestal verschijdene rassen staan om een langere periode over verse vruchten te beschikken, als zij de eerste generatie bloemen wegnemen zullen ze tijdens de zomer en nazomer eveneens over kwaliteitsaardbeien beschikken, bij het niet wegnemen van de eerste generatie bloemen zullen ze tijdens het aarbei topsezoen mooie vruchten hebben maar zal de tweede generatie vruchten van mindere kwaliteit zijn.
zaterdag 3 mei 2008 - 22:09
joop55

Joop55

Vriendelijk bedankt, ik zal er even over nadenken.

Joop
zondag 4 mei 2008 - 08:26
flurck

Tekst aangepast

Flurck

Hallo,

Dit jaar is het eerste jaar dat ik 'doordragers' heb geplant. Ostara aardbeien.
Om mooie vruchten te hebben moet je inderdaad hier en daar wat bloempjes snoeien. Ook moet je de uitlopers afsnijden zodat alle energie van de moederplant naar de vruchten gaat.
Nu, ik zet alle jaren stekken af voor het volgende jaar. Wanneer moet ik dan stoppen van het knippen van de uitlopers, zodat ik vanuit het stekje nog een volwaardige plant kan kweken voor de winter intreedt.

Dank u

Koen
vrijdag 20 juni 2008 - 19:33
Rita1960

Rita1960

Hallo Koen,

Nu stoppen met het weghalen van de uitlopers( eigenlijk al een paar weken te laat) Zet de uitlopers vast in een potje met aarde ( met metalen beugeltje) en in begin/half augustus heb je je nieuwe plantjes die je kunt gebruiken.

groetjes,

Rita

vrijdag 20 juni 2008 - 23:01
flurck

Flurck

Hallo,

Het gaat wel over ostara aardbeien. Deze geven vruchten (en uitlopers denk ik) tot de eerste nachtvorst. D.w.z. tot in november ongeveer. Ik dacht de uitlopers te knippen tot augustus(in functie van grote vruchten) en ze dan te laten groeien, om dan uitlopers af te kweken zodat ik nog een volwaardige plant kan kweken tegen de winter.

Koen
zaterdag 21 juni 2008 - 08:06
Rita1960

Rita1960

Goedenmorgen Koen,

Probeer het eens op beide momenten. Kun je het verschil volgend jaar ook zien en hier op dit forum meedelen, hebben we weer wat bijgeleerd.
Ik vergeet wel eens dat ik plm 300 km noordelijker zit. Bij ons kan het voorkomen dat we al een maand eerder nachtvorsten krijgen.

groetjes,

Rita
zaterdag 21 juni 2008 - 08:31
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).