Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hoi tuinkenners
ik wil vragen of je een druivestruik tot op 2 meter hoogte mag afzagen, omdat die van mij te zwaar is voor mijn oude pergola (rot) wil ik graag een nieuwe ondersteuning laten maken maar dan moet hij eerst aan de zijkanten afgzaagd worden, anders is hij niet te hanteren.,mijn vraag is dan ook, zou hij dat overleven, zoja, op welke tijd???
groetjes corrielat
Je mag rond januari reeds afzagen ,maar wel bij vorstvrij weer .D.w.z. dat de stam niet bevroren is ,je mag hem zelfs nog meer inkorten,dat speelt helemaal geen rol. Maar zeker niet later dan half februari,dit met betrekking tot het bloeden van de druif. Heb er een paar jaar geleden ook afgezaagd en dit met goed resultaat.
ik vind dit best wel eng, want je weet nooit of de dag erna gaat vriezen, zou het helpen als je zeker wil zijn om de wond af te schermen met kranten b.v. om het zeker te hebben dat hij alsnog gaat bevrieven?? of is dit heel raar gedacht???
Corrielat,het is het ogenblik dat je de tak afzaagt dat hij niet mag bevroren zijn, dat het de dag erna vriest kan geen kwaad.je mag gerust ook in december zelfs november snoeien en zagen.Je mag zelfs van zodra de bladeren van de druivelaars gevallen zijn onmiddelijk beginnen met snoeien.Alleen in het voorjaar vanaf maart zou ik het niet meer doen, daar hij anders te
fel zal bloeden.Dat bloeden kan ook wel geen kwaad,zal wel vanzelf stoppen, maar het is toch beter van niet.
wat u mag doen en dit zonder probleem voor de leefbaarheid van uw boom;
half oktober afzagen tot op 20 à 30 cm, wonde insmeren met parafine (afdek middel voor confituur)
eventueel een oude emmer overplaatsen zodat de wonde bescut is tegen regen.
Volgend jaar zal de druivelaar terug uitlopen en groeien dat het een lieve lust is.
normaal gesproken in elk groot-warenhuis bij de afdeling suiker en zoetigheden (konfituurbenodigheden)
Smelt de parafine (niet koken) en giet goed over de wonde u zult zien alles sluit goed luchtdicht af.
Succes