menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kaki

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

Wanneer zijn deze kaki´s rijp om gegeten te worden? Hangen nog aan de plant en zijn reeds mooi oranje maar voelen nog hard aan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 november 2007 - 23:15
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

De kaki zijn als ze rijp zijn erg zoet. De smaak ligt in tussen die van een peer en een abrikoos in. Een kaki moet helemaal rijp zijn als ze gegeten wordt. Dit betekent dat de kaki helemaal zacht moet zijn en de schil donkeroranje. Een niet helemaal rijpe kaki bevat nog veel looizuur die de smaak wat wrang maken. Deze looizuur verdwijnt pas als de kaki helemaal zacht is.

Kenmerken: bij de oogst oranje-gele kleur en na rijping dieprood. De schil zit tamelijk vast aan het
vruchtvlees en is van een gemiddelde dikte. De vrucht heeft bij de oogst oranjerood stevig vruchtvlees,
dat na rijping dieprood is. Zij smaakt zoet na de rijping en wrang ervoor.
Een kaki is rijp als de schil oranje-rood is en er glazig uitziet (overrijp). en boterzacht.
Wachten tot ze volledig rijp zijn, is de enige oplossing. Je kan het proces versnellen door ze in een papieren zak te verpakken samen met wat appelen. De natuurlijke etheen die de appelen uitwasemen, versnellen de rijping van de kaki.
Er de eerste vorst laten over gaan, heb ik ook gelezen.
Dat heb ik gevonden op het net Fonske
Veel succes ermee en laat het smaken!!

Lysianthus
PS; ik ga er toch eens één kopen , want nu ben ik nieuwsgierig geworden naar de smaak.....
dinsdag 13 november 2007 - 23:43
danny2

Danny2

Kaki ga niet vlug vinden in een winkel omdat deze ook niet lang bewaarbaar zijn.
Fons ben je wel zeker dat deze kaki's zijn en geen sharon.
Als het echte kaki is moeten ze zoals Lysianthus schrijft goed rijp en mals zijn en deze bevatten ook een pit. Sharon daarentegen blijft langer bewaarbaar en vind je in bijna alle fruitwinkels. Ze zijn ook goed vast en heeeel lekkkkkeeer. Ik heb er maar eentje kunnen proeven dit jaar, de andere waren vroegtijdig afgevallen.
Aan de foto te zien zou ik er zo in bijten, bij ons waren ze dan allang opgegeten.

groetjes danny
woensdag 14 november 2007 - 21:50
depauws

Depauws

Ik heb mijn kaki's geplukt, durf ze niet laten hangen bij deze eerste vorst.
Versnelde rijping door appels+kaki in plastic zak in huis te leggen, de eerste vruchten heb ik al gegeten.
De kleur moet helemaal naar het rood gaan, de vruchten worden dan zacht.
Tijdens de gele en de oranje fases bevatten de vruchten teveel tannines en zijn niet lekker.
In bijlage foto van de boom op 11 nov, juist na de bladval en voor het plukken.
donderdag 15 november 2007 - 09:27
dithmar

Dithmar

De gewone kaki's , dwz kaki's met hoog taninegehalte in de vrucht moet je inderdaad volledig laten narijpen tot ze boterzacht zijn, anders zijn ze ontzettend wrang. in een broodzak leggen samen met ander rijp fruit versnelt de rijping doordat rijp fruit ethyleengas afgeeft dat ervoor zorgt dat de tanines in de wrange kakivrucht afgebroken worden. Dit is trouwens de zelfde methode die men gebruikt om de zogenaamde "sharon's" hard eetbaar te maken maar dan wel met hogere concentratie ethyleengas.
Deze vruchten zijn dus als je ze plukt net zo oneetbaar als alle andere gewone kaki's. sharon is trouwens gewoon maar een merknaam van de exportcooperatieve.....de varieteit die hier verhandeld wordt is "triumph". Er bestaan echter wel veel echte hard eetbare varieteiten maar die worden hier in de fruithandel niet aangeboden.
Een groot misverstand is om een nachtje vorst over de vruchten te laten gaan, dit veroorzaakt volledig vruchtverlies omdat de cellen eenvoudigweg barsten en de vrucht dan niet meer rijpt maar eerst glazig en dan rot wordt.
Hierbij 2 foto's van kaki varieteiten die direct van de boom hard eetbaar zijn net voor de pluk (13/11/2007)
1)maekawa jiro
2) matsumoto wase fuyu

[afbeelding verwijderd niet-https] null [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 15 november 2007 - 22:25
u857287

U857287

dag fons
ben van plan ook een kaki aan te kopen,

heeft u 2 planten aangekocht voor de bevruchting of zijn ze zelfbestuivend ?

en hoe oud is de boom op de foto, en hoelang duurt het eer je vruchten krijgt ?

dank bij voorbaat
groeten

lieve
dinsdag 20 november 2007 - 21:00
Fons

Fons

Lieve,ik heb in het voorjaar een boompje aangekocht, heeft een 15tal bloemen gevormt waarvan 7 nu oranje vruchten die er nog aanhangen, voelen nog hard aan, ik had met een borsteltje geholpen om te bevruchten hetgeen naar het schijnt niet nodig was,zelfbevruchtend.
Ik weet niet vanwaar ge zijt maar momenteel worden er kaki boompjes aan schappelijke prijzen aangeboden in tuincentra te Lommel en Merksplas.
dinsdag 20 november 2007 - 22:02
danny2

Danny2

Hallo,

de aangeboden planten in de tuincentra zijn heel zelden kaki maar sharonvruchten, voordeel is dat deze veel makkelijker zijn.

danny
woensdag 21 november 2007 - 20:47
u857287

U857287

dag Fons

ik heb gezien dat ze bij Pelckmans in Lommel en Merksplas te koop zijn, maar ik heb ergens een artikel gelezen dat je ze nu beter niet kunt planten, maar in het voorjaar, Lommel is eigenlijk niet zover van ons af, ook in Limburg, dus ik ga toch tot volgend jaar ermee wachten.
toch bedankt voor de goede raad

met vriendelijke groeten
lieve
woensdag 21 november 2007 - 20:57
u857287

U857287

dag Fons,
ik was nog iets vergeten, waar staan ze bij u thuis ?
goed beschut, lekker warm, of gewoon op de boerenbuiten, in de wind ?
bij ons is alles open, veel oostenwind
bedankt
nogmaals vele groeten

lieve
woensdag 21 november 2007 - 20:59
Fons

Fons

de aangeboden planten in de tuincentra zijn heel zelden kaki maar sharonvruchten, voordeel is dat deze veel makkelijker zijn.

Inderdaad danny de vruchten gelijken op deze aangeboden in warenhuizen onder de naam scharon fruit
Niettegenstaande het begelijdende labet de naam draagt van
I KAKO TIPO
UK. TIPO PERSIMMON
F. KAKI TYPE
E. CAQUI TIPO
HIerbij foto van aangekochte kaki (de grootste) en de andere van mijn boompje.

woensdag 21 november 2007 - 21:04
danny2

Danny2

In kaki zit zaadpitten, sharon daarentegen is volledig pitloos en blijft ook langer houdbaar.
Kakivruchten vind je uitsluitend in speciaalzaken deze worden ook vrijwel onmiddelijk na de oogst geconsumeerd daar ze niet meer dan een week houdbaar zijn.

danny
woensdag 21 november 2007 - 21:17
dithmar

Dithmar

Je hebt het daar over de kaki varieteit "tipo" : Dit is een PVNA varieteit (pollination variant non-astringent) wat wilzeggen dat deze vrucht enkel hard eetbaar(dus niet wrang=geen tanines) is wanneer deze (voldoende)zaden bevat. De zaden scheiden namelijk een stof af die de tanines afbreekt. Een onbevruchte vrucht zonder pitten zal dus volledig moeten narijpen en zacht worden anders zal die erg wrang smaken.
Elke kakivrucht van om het even welke varieteit kan zaden bevatten wanneer er toevallig ergens een mannelijke of éénhuizige boom in de buurt staat. maar mannelijke exemplaren worden uiteraard nooit aangeplant (dit zijn dan enkel toevallige wilde zaailingen die in de buurt van de boomgaard staan)

Dithmar
donderdag 22 november 2007 - 18:37
Fons

Fons

Een kaki vrucht laten narijpen tot hij mals aan voelde, opengesneden, bevat geen pitten, is bijna niet te eten van de wrangheid, de andere vruchten ga ik nog een tijdje laten hangen alvorens nog eens te proeven, indien de vruchten die wrangheid blijven behouden zijn ze waardeloos voor konsumpsie.
zondag 2 december 2007 - 21:50
depauws

Depauws

Fons.
Ik zou de kaki's niet laten bevriezen buiten maar proberen binnen na te rijpen.
Enkele kaki's en enkele appels in een plastic zak en het wonder geschied, na 3-4 dagen is de wrangheid verdwenen.
Silvain
maandag 3 december 2007 - 07:57
Fons

Fons

Silvain, mijn kakiplant met de vruchten staat momenteel nog in pot in een licht verwarmde serre, het is hier nogal een koude streek tijdens de winter en riskeer het niet hem in volle grond te plaatsen.
maandag 3 december 2007 - 20:46
Uvacrispa

Uvacrispa

Kaki "EN"sharon zijn vruchten van de Diospyros kaki. Sharon is gewoon een handelsnaam zoals (kiwi voro de vruchten van de Chinese straalstempel). Van de kaki zijn er honderden variëteiten ontwikkeld in China en Japan (vergelijkbaar met onze appels).
Kaki kan je ook aantreffen als Japanse persimoen, hoewel wij de naam persimoen gebruiken voor vruchten van de Diospyros virginiana. Verder heb je ook nog de kakipruim (Diospyros lotus) die bij ons eetbare vruchten geven. Ze hebben allemaal dezelfde oranjerode kleur met dat typische groen rinvormige kelje bovenaan.
De kaki is bij ons voldoende winterhard om te kunnen overleven, alhoewel hij bij echt strenge vorst zware schade zou kunnen oplopen (maar dat is iets dat al meer dan 15 jaar geleden gebeurd is)...
Je hebt twee belangrijke types (zoals door anderen aangehaald) deze die zoet worden aan de struik en dus 'hard' kunnen worden gegeten (zoals fuyu) en de meeste rassen die een tijdje aan de struik (of binnen) moeten narijpen om dat uitlogend (slee) gevoel bij het eten kwijt te raken (zoals bij persimoen en Kakipruim ook het geval is).
vrijdag 14 december 2007 - 10:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).