menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnoten en schimmel

Ga naar meest recente reactie

stefanv

Stefanv

Ik ben de gelukkige bezitter van een walnotelaar, die ieder jaar behoorlijk wat grote vruchten draagt (de zgn. vuistnoten).

De noten beschimmelen echter zeer snel (soms zelfs als ze amper gevallen zijn). Ik kan de noten ook absoluut niet lang bewaren (zelfs droog...).

Betekent dit dat de boom ziek is ? Wat kan ik doen om een en ander tegen te gaan ?
vrijdag 5 oktober 2007 - 19:14
bien

Bien

Hey Stefanv,
mijn ma heeft ook de walnoot staan en kamt met hetzelfde probleem..zei zegt dat het komt door het extreem wisselvallig weer..en te vochtig..
Hoe droog jij de noten?zij voor de stoof of in de oven maar dan opengezet uiteraard....dit jaar zitten er extreem veel slechte noten tussen..ook bij ons...
vrijdag 5 oktober 2007 - 20:36
printemps

Printemps

schimmel krijg je bij vochtig weer
als je ziet dat de noot open komt aan de boom is het best dat je ze plukt
of zoals ze da vroeger deden met een stok afslaan
dan bolster vewijderen en in open lucht drogen (zonnig weer)
de noten s'avonds binnen halen,want anders worden ze natuurlijk terug nattig

mvg
zaterdag 6 oktober 2007 - 13:21
depauws

Depauws

Noten schimmelen vooral ter hoogte van de kleine resten van de bolster die aan de noot blijven.
Daarom de noten eerst wassen, als ik noten heb geraakt gaat ze allemaal in de kruiwagen, daarover een emmer water en met de straatveger duchtig schuren.
Daarna worden ze gedroogd, in de veranda, eerst op enkele lagen gazette-papier maar na een dag papier weg en verder drogen tot ...
Daarna gaan ze in platte bakjes in de kelder.
Wij hebben nu zelfs nog perfecte noten van vorig jaar, vorig jaar grote oogst, dit jar een stuk minder.

Groeten

zaterdag 6 oktober 2007 - 17:30
jp

Jp

't kan verkeren, hier net andersom : vorig jaar weinig, dit jaar veel walnoten & hazelnootjes !
Bedankt voor de goede tip om ze netjes te bewaren. Elk jaar kraak ik de noten later in de winter, vul er voedernetjes mee om ze aan de vogels te geven, omdat e anders toch maar beschimmelden.
zaterdag 6 oktober 2007 - 17:43
stefanv

Stefanv

Aan alle mensen die een antwoord gaven : merci.

Ik kan er dus vanuit gaan dat de boom niet ziek is.

Ik poog nu de noten inderdaad in een open oven op lage btemeratuur te drogen (enig zoekwerk gaat daarmee wel gepaard, nu de eerste lading 'gestoomd' terug uit de oven kwam).

Stefanv
zondag 7 oktober 2007 - 11:15
Duizendschoon

Duizendschoon

Wij hadden vorig jaar zeer veel beschimmelde okkernoten.

Dit jaar waren het allemaal goede okkernoten en in overvloed
.
Voor de eerste keer in 10 jaar, hebben wij geweldig veel hazelnoten en er waren maar enkele bij met maden.

Onze noten bewaren wij in netten van bv. ajuinen of aardappelen en hangen die aan een haak in de garage,daar is het luchtig,droog en fris maar vriest het niet.
zondag 7 oktober 2007 - 11:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).