Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hallo
ik heb onlangs een waterlelie gekocht.
mijn vraag is hoe ik die het best plant.
ik heb me laten vertellen dat je die het best stelsel matig laat zakken .
zodat de blaadjes boven blijven.
of mag je de plant direct op de bodem zetten?
groeten toni
Kijk eerst eens op het bijgevoegde label hoe diep je lelie mag staan.
De ene mag maar 40 cm diep staan terwijl een andere soort 1m diep mag geplaatst worden.
Eens je dit weet mag je hem gerust op de aangewezen diepte plaatsen. De blaadjes (en later de bloem) vinden zelf wel hun weg naar de oppervlakte.
hallo
ik wilde je nog is bedanken voor de tip.
het eerste blad heeft de oppervlakte van het water al berijkt
nu mijn water nog helder krijgen en dan ben ik tevreden
groetjes toni
De vijver is vorig jaar aangelegd . Je kan ongeveer 10 cm diep zien en dan is het groen wat je ziet . We hebben er al iets in gedaan cristal clear heet dat spul maar ik heb nog geen cristal gezien . en dan van vorige week japans algen poeder maar of dat klopt weet ik niet want dat was zo bij iemand thuis dat ik dat gekocht heb . Want daar merk ik ook niets van . Dus ik weet het nu ook niet meer wat ik kan doen .
Als je vijverwater een groene kleur heeft en op erwtensoep lijkt, dan ligt dit aan het feit dat er zich zweefalgen in de vijver bevinden.
De eenvoudigste manier om je water terug helder te maken en om geen gebruik te maken van chemische rotzooi is een UV-C lamp.
Als je nu al zo'n lamp hebt -hetzij apart geinstalleerd, hetzij ingewerkt in de vijverfilter- dan zal deze waarschijnlijk niet sterk genoeg zijn.
Om zeker te zijn van een goed resultaat mag je rekenen op 3watt per 1000 liter vijverwater.
Dus, een vijver met een inhoud van 10.000 liter heeft een lamp nodig van 30 watt.
Na enkele weken zal je zien dat het water terug zo helder is als leidingwater.
hallo
ik heb 3maand geleden een nieuwe uv lamp gekocht 36 watt.
dan zou het mischien kunnen de lamp stuk is?
hoe kan ik het best zien dat de lamp nog werkt.
want ik heb gelezen dat schadelijk is voor de ogen.
grtz toni
Je moet natuurlijk geen half uur in die lamp staan kijken, hé.
Daar kunnen onze oogskes niet goed tegen.
Je kan de uv-c natuurlijk vlug eens verwijderen en kontrolen én terug plaatsen maar heb je nergens geen kijkglaasje waardoor je kan zien of de lamp al dan niet brand?
Bij zonlicht is het door zo'n kijkglaasje niet altijd even gemakkelijk waar te nemen dus je kontroleert het beste bij avondval. Als alles ok is dan zal je door het glaasje een blauwe gloed kunnen zien.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of een 3 maand oude lamp al stuk zou kunnen zijn.
Was voor het veranderen van de uv-c je water ook al troebel of is dit begonnen bij het plaatsen van de nieuwe lamp?
Als de lamp nog werkt, en waarschijnlijk doet ze dit nog, is het meest voorkomende oorzaak dat de qwartsbuis vuil is. Dit is de buis waarin de lamp zit. Je dient die te reinigen en terug in elkaar te zetten. Je dient dit wel zeer voorzichtig te doen daar deze zeer gemakkelijk stuk gaat;
hallo
ik ben gisteren nog met die lamp naar de winkel gestapt.
en het was maar een flauw lichtje dat brande.
dan hebben we er nieuwe geprobeerd en was meteen helderder.
dus zal ik verder naar de oorzaak moeten zoeken.
meteen maar die qwartsbuis gereinigt dan.
bedankt voor jullie tips.
grtz toni