Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Beste leden
Ik kamp al enige jaren met het volgende probleem waarvan foto's in bijlage.
Zodra de bladeren van de waterlelie's volgroeid zijn en op het wateroppervlak komen te liggen verschijnen na enige tijd bruine vlekken, precies brandgaten. Op de onderzijde én op de stengels vind ik "dingen": precies een "dop" zonder kop, poten of wat dan ook. Alle bladeren ondergaan dit lot waardoor de vijver ontsierd wordt. Wie kan mij vertellen over wat het gaat? Ziekte? Dier? In de vijver zitten enkel waterplanten, kikkers en salamanders geen vissen. Ik heb al het hele internet ondersteboven gezocht maar helaas niemand die weet wat het is of die met hetzelfde probleem kampt. [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Beste Klompken
Bedankt voor je reactie maar de waterleliekever is het niet. Die laat zich ten eerste nooit zien maar vooral de eitjes (of wat dan ook, die dingen op de stengels) die bevinden zich aan de onderzijde en op de stengels van de waterleliebladeren. Normaal kunnen de larven niet tegen water. Daarbij komt dat de bloem steeds onaangeroerd blijft. Zwarte larven zijn er evenmin en ook de schade is bij mij vééél erger dan die van de waterleliekever. De bladeren zijn mooi en intact zolang ze naar boven groeien; eenmaal ze zich op het wateropp.neervleien zijn de "rovers" daar. Ik vrees dat het de larven zouden kunnen zijn van de geelgerande waterkever. Heb net nog enig opzoekingswerk gedaan. Die "dingen" zoals op de foto ook zichtbaar zijn op de stengel zouden dan de eitjes moeten zijn. Ik denk nl. dat ik die larven al gezien heb in het water. Lijkt wat op een kleine garnaal. Water torren zitten er wel in het water. Als het inderdaad die kever is, hoe krijg ik ze eruit?