Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben al jaren in het bezit van een gezonde vijver van zo’n 8000 liter. Het is een natuurvijver zonder pomp, filter, e.d. In het voorjaar is onze laatste sarassa opgegeten door een reiger en heb ik 5 goudwindes aangeschaft. Deze doen het goed en groeien flink op hun natuurlijk dieet. Maar sinds enkele weken zag ik dat mijn waterlelie’s waren verplaatst. Het blijkt dat de hele pol los zit, je kan de dikke wortelstokken zien zitten. Aan één zijde zitten dunne witte wortels en als ik daar met mijn handen doorheen ga, kom ik in een dikke drab van bladeren en stinkende modder terecht. Dit is waarschijnlijk slib dat van de bodem is losgekomen?
Ik ga niet in de vijver staan, want die is zo diep als ik zelf lang ben en bovendien ben ik bang de vijver lek te maken. Maar ik kan de pol niet optillen om er stenen aan te bevestigen, want die is echt heel groot en zwaar.
Wat opvalt is dat ik dit jaar voor het eerst grof hoornblad in de vijver heb. Veel! Is dat meegekomen met de nieuwe vissen? Heeft dit de pol losgemaakt? Het groeit namelijk helemaal onder die pol door.
Wat kan ik simpel doen om de loszittende grote pol waterlelies te behouden? En moet ik de dunne witte wortels met het blad en slib ertussen wegknippen of beschadig ik de wortels dan teveel?
Op een gegeven moment worden de wortelstokken zo groot, dat ze komen bovendrijven. Voorzichtig (na de bloei) jonge uitlopers afknippen. Die opnieuw oppotten in verzwaarde bakken. De rest op de kant trekken, drogen laten en opruimen. Moet ik ook om de 4 á 5 jaren doen. De lelie groeit trouwens alleen maar aan de uiteinden. Waarschijnlijk kun je na deze behandeling nog velen helpen met jonge planten.
Bedoel je met jonge uitlopers de witte worteltjes die je ziet op de foto of een jonge bladstengel?
En raak ik de rest van die grote pol uiteindelijk kwijt? Dat gaat me wel aan het hart..
Ik vraag me af of en hoe die pol ooit in de bodem heeft vastgezeten, want de vijver is 1.80 meter diep?
De plant maakt over de bodem steeds langere wortelstokken. Kunnen bij grote soorten wel een aarm dik worden. De bladeren spruiten uit aan de diverse uiteinden. Snij circa 30 cm achter dit punt de wortelstok door. Dit stuk incl. de uitlopende bladeren kun je dan opnieuw oppotten.
De oude plant komt nu boven drijven omdat deze niet door de folie heen kan om zich vast te zetten.
Vorig jaar heb ik er 16 jonge planten van gemaakt. Enkele aan vrienden gegeven. Met de rest was een lokaal tuinbedrijf heel blij mee.
Vandaag was een mooie dag om de klus te klaren. De pol aan de kant trekken was het zwaarst; ik denk dat de pol 75 kilo was? Een stinkende bende ook. Maar we hebben gezaagd en opnieuw verpot en afgezonken, hangend op een ladder over de vijver. Nu maar hopen dat ze aanslaan. Kan ik daar volgend jaar al wat van verwachten? Ik vind het maar een kale bende zo!
Bedankt iig voor je tips, LT!
Je zegt dat je nu een kale bende hebt. Heb je geen kikkerbeet? Drijfplantje. Maakt uitlopers als aardbeien. Voor de winter ontstaan aan die uitlopertjes knopjes. Die laten los en zinken naar de bodem. In het voorjaar komen ze weer bovendrijven en beginnen ze opnieuw. Teveel: gewoon wegharken. Zelf wil ik ze niet meer missen. https://www.floravannederland.nl/planten/kikkerbeet