Beste,
Met de aankoop van het huis eind vorig jaar kwam er in de tuin een vijver mee...
De vijver, net zoals de gehele tuin, was in een niet verzorgde staat. De tuin is inmiddels gedeeltelijk onder handen genomen. De vijver heeft waterplanten en 16 vissen (voor zover ik ze allemaal kan tellen) , karperachtigen, geen koi.
De vijver meet 7,5m lang op 1 m breed en is gemiddeld 75cm diep. (aflopend: van 90cm naar 50 cm waarbij het meest ondiepe stuk slechts beperkt is). Op de bodem ligt een substraat laag en heel veel slib van bladafval dat de agelopen jaren in de vijver is gevallen. Buiten de vijverpomp ligt er geen extra verluchting in het water. De vissen stellen het goed en vertonen op het eerste zicht geen ziektes/mankementen. Volgens de buren is er jaren niets gebeurd aan de vijver buiten de vissen eten te geven natuurlijk. De vijver heeft veel last van draadalgen en waarschijnlijk zwevende algen. De draadalgen haal ik er zoveel mogelijk uit natuurlijk.
Afgelopen weekend heeft de vijverpomp (natte opstelling) het begeven. Wellicht doordat de elektriciteit was uitgevallen en de pomp zodanig verstopt zit. Maar ik krijg er in ieder geval geen leven meer in. (ik vermoed ook een zeer oud toestel)
Kunnen jullie me advies geven welke pomp/filter ik het best kan aanschaffen? Er zijn namelijk verschillende soorten en opties. Zelf had ik gedacht aan Oase Filtral UVC 9000. Maar ik ben helemaal niet zeker of dit een geschikte oplossing is . Zal ik ook ineens extra beluchting voorzien?
alvast bedankt voor jullie tips & advies voor een vijver newbie...
groetjes,
Jo