Hallo,
wat een prachtige tuinen! Gefeliciteerd allemaal.
Ik vrees dat je alle beschreven tips zal moeten volgen om tot een goed resultaat te komen.
Zelf had ik hetzelfde probleem met draadalgen. Planten bijgezet, voor schaduw gezorgd, weinig vissen en veel zuurstofplanten. En natuurlijk de algen blijven verwijderen op mechanische manier (soms vervelend, maar soms beter dan yoga
). Dit is heel belangrijk, want zo haal je ook voeding uit het water.
Het beste effect had ik echter toen ik gestopt ben met de UV lamp!
De UV lamp maakt naast zweefalgen ook bacteriën kapot. En bacteriën eten afvalstoffen in het water en zorgen voor dat broodnodige evenwicht. Als je te veel antibiotica inneemt, ga je na een paar dagen ook plat naar de pot...
Een paar weken later was het resultaat opmerkelijk. Sindsdien dus geen UV filter meer. Scheelt nog flink wat euro's per jaar ook.
Je kan het eens proberen. Zo te zien heb je niets te verliezen.
Het heeft uiteindelijk 3 jaar geduurd eer de vijver zijn evenwicht had gevonden.
Nog een raad: blijf van alle chemische middeltjes af. Je kan die eens gebruiken om opnieuw op te starten, maar structureel verbeteren die niets. Het is zoals hoestsiroop. Ze doen je vergeten dat je verkouden bent, maar morgen voel je je nog niet lekker.
veel succes.
Werner