Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ik ben mijn vijver aan het heraanleggen.
graag zou ik mijn vijverranden verdoezelen, verbergen heb er nu vinca tegen staan die ik in de vijver laat groeien.
Denken jullie dat ik zo de plastiek kan verbergen?
Groietjes
Vinca is niet geschikt om randen met vijverfolie te verstoppen.
Natuurlijk uitziende rotsstenen beginnen stapelen in het water is de beste manier. Wanneer het water zakt in droge en warme periodes, kijkt men dan nog steeds tegen stenen aan. Op termijn geraken die stenen helemaal begroeid met mossen en met de oeverbeplanting, wat er ook al weer wat natuurlijker uitziet.
Waldsteinia ternata hebben wij op verschillende plaatsen langs de vijverrand, behalve stenen, ook gebruikt; dit bedekt de rand al snel en is wintergroen.
Verbrandt Waldsteinia niet van de warmte van de folie als de zon erop schijnt? Op de foto lijkt het me niet echt duidelijk? De meeste planten die ik aanplant aan de rand van de vijver verbranden van de folie? Bvb Veronica beccabunga.Daarom zoek ik nu een alternatief om niet te moeten de kost aan te gaan van grote keien aan de randen.
Wij planten graag Cotoneaster Coral Beauty om lelijke randen te camoufleren.
Al is dat dan gewoonlijk omdat de oorspronkelijke aanleg niet goed was.
Leo
Ik heb mijn vijverrand aangelegd door eerst een stevige borderafboording (met lange piketpaaltjes!) te zetten: als je deze goed waterpas zet heb je later minder werk.
Hiertegen heb ik aan de binnenkant van de vijver grind 'gestort' dat schuin tegen de rand oploopt. Aan de buitenrand deed ik hetzelfde, maar dat voldeed niet zodat ik dit jaar een betonnetje gegoten heb met daar grof grind in. Het resultaat ziet er goed uit naar mijn aanvoelen.