menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koi vijver welke pompen filters...

Ga naar meest recente reactie

jumbo0

Jumbo0

Hoi iedereen,

Wij zijn momenteel bezig aan een nieuwbouw, maar aangezien het einde stilaan in zicht is denken we al aan onze tuininrichting enz. We zouden heel graag een vijver hebben die voor koi's geschikt is. Na heel wat opzoekwerk heb ik al gevonden dat ze wel wat ruimte nodig hebben en dat de vijver diep genoeg moet zijn. Bij deze al wat info over de te plaatsen vijver;

6,5m lang / 1,5m breed / 1,5m diep, goed voor zo'n 14,5m³.
De vijver word in de grond geplaatst (geen opbouw).

Waar ik nu niet zo aan uitgeraak is hoe het pomp/filtersysteem zit. Wij willen nl. graag een moderne waterval plaatsen, maar moet deze dan aangesloten worden op de 'grote pomp' of wordt hiervoor een aparte gebruikt? En de filter, zit die in de pomp geïntegreerd, of zit dat apart, zo ja, moet ik de 'grote pomp' daar dan op aansluiten, of hoe zit dat juist? Ik zou alleszins gebruik willen maken van natuurlijke filtering door een apart gedeelte in die vijver met planten te bezetten. Het is de waterval die het water van het planten gedeelte naar het visgedeelte zou moeten pompen en vice versa. Is in dit geval dan nog een filterinstallatie nodig?

Geen idee hoe dit nu precies allemaal zit, misschien enkele mensen met ervaring die een beginner wat op weg kunnen zetten?

Alvast bedankt!!

Groetjes
Bart
vrijdag 3 oktober 2014 - 00:58
jack1

Jack1

Als je een plantgedeelte gaat maken zorg er dan voor dat de koi karpers er niet bij kunnen .ze slopen namelijk veel je kunt een pomp gerust gebruiken voor je waterval en zo na je plantenlaten gaan
MAAR je moet ook een pomp plus biobak plus uvlamp nemen bereken je inhoud van je vijver kwahoeveelheid water en koop dan een pomp biobak en uvlamp die daar op ingestemt zijn
Deze pomp gaat door de aansluiting van je uvlamp aansluiting vandaar uit gaat het weer via een slang de biobak in en dan weer je vijver in

Een uv lamp moet je gebruiken omdat er door gebrek aan zuurstofplantrn anders groene alg kan optreden waar door je vijverwater groenkleurt een goede uv lamp voor komt dit
Neem in je bak waar je moerasplanten inzet die planten wat veel voefing uit het water hallen
Let wel op met rietsoorten deze heben vaak puntige wortels die makkelijk door het zijl groeien
zondag 5 oktober 2014 - 12:53
Bombycilla

Bombycilla

Zo kan het ook,geen uv geen filter,wel veel planten en 4 koi

Vijvers & Vissen

zondag 5 oktober 2014 - 15:43
Bombycilla
zondag 5 oktober 2014 - 15:44
Tuinman65

Tuinman65

Jumbo, wanneer je op een natuurlijke manier wil gaan filteren dan zou ik je een filtermoeras aanraden. Daar hebben wij heel goeie ervaringen mee.
Dat filtert en werkt tegelijk als skimmer.

Leo
maandag 6 oktober 2014 - 23:18
Bombycilla

Bombycilla

Jumbo?
maandag 13 oktober 2014 - 15:41
Polplastron

Polplastron

Ik kan volledig akkoord gaan met Leo (Tuinman) in deze; naast mijn vijver had ik destijds ook een mooi moeras waar het water van de vijver in stroomde en dat werkte heel goed. De fout die ik destijds gemaakt heb was dat ik het water naar het moeras pompte waardoor ik voor de pomp nog een degelijke filter moest leggen. Indien je echter de vijver laat overlopen naar de moeraszone, dan filter je al heel wat vuil weg en zou in theorie een gewone mechanische filter die reeds op de meeste pompen zit kunnen volstaan afhankelijk van hoe je het een en ander aanlegt, maar dat is natuurlijk theorie.

Groeten,

Pol
maandag 13 oktober 2014 - 19:51
Bombycilla

Bombycilla

Theoretisch heb je gelijk Pol,maar wat doe je bij wisselende waterstand?
maandag 13 oktober 2014 - 23:15
Polplastron

Polplastron

In mijn vijver destijds werd het water van de vijver naar het moeras gepompt en stroomde daarvan terug naar de vijver. Het niveau van de vijver kon dus wel dalen, maar in het moeras bleef het altijd "vol".

Als het water van de vijver naar het moeras stroomt en terug wordt gepompt zal dus het omgekeerde gebeuren; het water in de moeraszone kan wel dalen, maar de vijver blijft vol. Gezien het moeras waarschijnlijk kleiner is dan de vijver, zou dit in theorie inderdaad tot problemen kunnen leiden, maar af en toe eens bijvullen is nooit fout hé!

Groeten,

Pol
dinsdag 14 oktober 2014 - 13:21
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).