Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ik heb onlangs een vijver aangelegd als ik het water tot aan de bovenste boord vul zoals het moet denk ik word mij water donker door de vijveraarde die ik heb gebruikt voor men moeras planten gaat dit verdwijnen of ga ik daar altijd wat last van hebben
ik plant moerasplanten altijd met de blote wortels in mijn vijver .ze hallen dan gelijk hun voedsel uit het water ..
zie voorbeeld deze vijver is pas aangelegt plus-nu ongeveer 4 weekejs oud .
alle moerasplanten staan gewoon met hun blote wortels in de vijver .gewoon in vijvermantjes .
[url=http://s58.photobucket.com/user/kippenboer/media/001-12_zps32c2ca68.jpg.html][afbeelding verwijderd niet-https]
@wouter
bedankt voor het compliment
nee ik gebruik dit allemaal niet
ik heb al een aantal jaren een vijver steeds met een verhuizing heb ik daar een nieuwe vijver gemaakt nu na bijna 10 jaar was mijn vorige vijver lek en heb nu dus deze aangelegt
de moerasplanten staan dus niet in het substraat wel in vijvermandjes .
Maar gewoon in de kiezel met hun blote wortels , op de bodem van de vijver heb ik ook gewoon keizel .en geen substraat ..
ik gebruik ook geen ander water uit een bestaande vijver
ook gebruik ik geen bacterie
als ik een nieuwe vijver aan leg
doe ik gewoon kraan water er in .Maar ik laat ook al gelijk de pomp lopen zo gaat de gloor uit het kraan water .als ik alles afgewerkt heb .doe ik er zo veel mogelijk zuurstofplanten in ( zelf heb ik hoornblad er in groeit snel en goed
ol meet ook nooit de ph kh of gh
ik let op mijn moerasplanten .en zuurstof planten
als alg bestrijding heb ik de moerasslak deze slak eet alleen algen en dood planten materiaal
er zullen nu sommige forum leden .nu welicht zo iets heben .ja ja ...
maar ik doe dit dus al meerdere jaartjes zo een vijver opbouwen
tussen de keizel .worden ook wel baterie gemaakt .ook al zeggen andere welicht van niet
persoonlijk vind ik ook
dat er gelijk na te veel middelen word gegrepen
vroeger als je groen water had .lieten we gewoon een deel water weg lopen en vulde dit met schoon leidings water weer aan ....en deden gewoon meer zuurstof planten en meorasplanten er bij
In mijn twee vijvertjes loopt er ook regenwater van een dak.
Telkens na iedere regenbui staat het water weer mooi op peil. Vandaag en morgen zijn het weer bijvuldagen
Mijn tuin is ook een siertuin. Ik ga niet beweren dat ik nooit leidingwater gebruik in de tuin. Als het lange tijd zeer droog is en alle regenwatervoorraad is opgebruikt dan gebeurt dat wel eens. Ook in de vijver dus maar dat gebeurt zelden.
Ons leidingwater, dat van ver aangevoerd wordt, gefilterd en gechloreerdwordt, is m.i. te kostbaar, wat nog iets anders is dan duur, om het daarvoor te gebruiken.
Dat ons regenwater voor dit doel te zacht zou zijn betwijfel ik, anders zou het algemeen vijverleven hier niet zo florissant zijn. Al het water in onze beken, rivieren en meren is uiteindelijk ook regenwater ... .
Ik heb de gevolgen van zure regen in de bossen in Zuid-Oost-Duitsland als gevolg van de bruinkoolverwerking en andere vervuilende industrie vaak gezien. uitgestrekte gebieden met alleen maar dode dennenstammen. Hier is het gelukkig nog minder erg.
Nog een reden meer om bewust en goed met ons leefmilieu om te gaan.
Ik heb echt ongelooflijk respect voor mensen zoals jullie die alles op een natuurlijke manier oplossen. En de natuur zijn gang laten gaan.
Dacht iedereen er maar zo over.