Wat dacht je van de Oesters(weet je trouwens zeker dat het oesters en geen mosselen zijn)? Die woelen nog een stuk meer dan de vissen.
Oesters in een tuinvijver??? De zwanenmossel, die je volgens mij bedoelt, is volgens mij niet meer aan de oester verwant dan aan de mossel die in zee leeft. Allen horen zij wel tot de tweekleppigen, maar de zwanenmossel hoort tot een heel andere familie dan de oesters of "gewone" mosselen.
Overigens is mij niet bekend dat deze woelen??? Ze graven zichzelf wel ten dele in, maar daarbij maken ze geen stofwolken zoals veel vissen dat wel doen.
In de tuinvijver zijn deze mosselen overigens niet zo simpel te houden en ik raad het persoonlijk af. Als deze dieren dood gaan zullen hun afgestorven delen het water snel vervuilen.
Een luchtpompje of een fonteintje kunnen voorlopig het zuurstofrijke oppervlaktewater wel mengen met de overige waterlagen, maar dit lost op termijn het probleem niet op.
Zorg voor voldoende planten die je in fijn grind zet i.p.v. in vijvergrond (dit vertroebelt het water alleen maar). Zuurstofplanten zullen waarschijnlijk momenteen niet zo goed aanslaan in dit groene water, dus die kan je misschien beter achteraf pas toevoegen.
De vissen zou ik inderdaad voorlopig bij kennissen onderbrengen tot de vijver in orde is.
Die bacteriën die in de handel zijn zijn echt onvervangbaar als het gaat over de kassa van de winkelier. In praktijk voegen ze echter weinig extra toe aan je vijverkwaliteit gezien dezelfde bacteriën gewoon vanzelf in je vijver komen zonder dat je daar iets voor moet doen.
Groeten,
Pol
P.S.: Kan je misschien eens een foto van je vijver posten?