Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een klein vijvertje bij mij in de tuin (500l). Vorig jaar heeft degene die op mijn katten paste tijdens mijn vakantie ook de vissen gevoerd. Omdat ik geen aanwijzingen had gegeven, heeft zij in 6 dagen tijd de hoeveelheid voor gegeven die ik in 5 maanden zou geven. Tel hierbij nog eens de zon op en je raadt het al: mijn bak zat vol met alg.
Vorig jaar heb ik hard geprobeerd deze te bestrijden door het er uit te scheppen. Anti-alg toe te voegen en het water harder te maken. Helaas weinig resultaat.
Toen een reiger daarna mijn vissen opgegeten heeft, dat ik: Het komt volgens jaar wel. Nu is het inmiddels volgend jaar en wil ik weer een schone bak.
Ik merk dat vrijwel al het alg zich rond de zuustofplanten heeft gevormd. Mijn vraag was, of het het beste is dat ik dan al deze planten eruit vis en dan met nieuwe plantjes opnieuw begin? De zuurstofplanten zijn eindelijk dit jaar groot geworden. Omdat ik gelezen heb dat juist deze planten de voedingstoffen van alg afnemen, vroeg ik mij af of het beter is deze te laten staan, of dus weg te scheppen en weer kleine plantjes te kopen.
Ik dacht dat als je draadalgen hebt dat uw water dan gezond is(weet niet zeker)
Met een WC borstel in het water ronddraaien en dan zijn de meeste al weg
Verder weet ik er niet veel van
Zolang je draadalg hebt is er nog niets aan de hand. Gebruik in ieder geval geen gif. Dat helpt niets omdat dat de voeding niet weghaalt. Waterplanten beginnen nu pas te groeien. Zijn alle oude planten compleet in de draadalg gekomen, zou ik alles eruit halen en nieuwe plantjes neerzetten. Je verwijderd dan in een keer heel veel voeding. Als de nieuwe plantjes aanslaan ben je van het probleem af. Je kunt natuurlijk gelijk de rotzooi van de bodem weghalen.
haal eens zinkoxide in de apotheek 10 gram per 1000 liter en doe dat in een nylon kous aan een touw en stok en schud dat in het water uit over uw algen en in een paar weken zijn ze weg.zinkoxide is niet giftig voor planten en vissen ik gebruik het zelfs in mijn aquarium
Het nadeel is dan wel dat de algen afsterven, rotten en vervolgens weer massa's voedingsstoffen leveren voor nieuwe algengroei. Manueel weghalen blijft hoedanook de meest aangewezen en duurzame bestrijding.