0 Onze gom
▼ Ga naar meest recente reactie
Vera2
er zwemt een sukkel van een leeuwekopje happy rond in mijn vijver.
enkele maanden geleden was de eigenaar gelukkig zijn visbokaal beu en zo is die hier terecht gekomen.
nu ontdek ik dat onze gom (zo noemt die) niet bepaald een sterke vis is en mogelijk best niet in de vijver overwinterd wegens menselijke fout te zwak gemaakt.
heeft iemand zo'n lieverd in de vijver laten overwinteren zonder problemen of zal ik mij een aquarium moeten aanschaffen ? 'k vind het maar zielig om dat beestje eenzaam de ganse winter in een bak te zetten.
maandag 15 september 2008 - 12:11
Diddy
als ge een aquarium neemt kunt ge er nog enkele guppies bij zetten, die kunt ge daarna ook in de vijver zetten, met de winter gaan ze dan dood wegens de koude, guppies kunnen op kamertemperatuur gehouden worden
maandag 15 september 2008 - 14:08
Rikske_
Ook niet echt diervriendelijk zoiets hé
maandag 15 september 2008 - 14:35
Diddy
guppies kweken hard hoor, na de zomer kunt ge er weer enkelen uitvissen, al wat niet gevangen wilt worden blijft tot de winter komt that's nature
maandag 15 september 2008 - 14:39
Vera2
't is niet de bedoeling om hier fervent een aquarium te zetten; enkel om in noodgeval even dit visje te laten overwinteren. het is amper 10cm maar hoort bij het gezin en word niet aanschouwd als een wegwerpding; elk wezen al is het maar een vis heeft hier het recht op een degelijk leven; als ik die dieren in huis haal dan neem ik ook de verantwoordelijkheid om er voor te zorgen. [afbeelding verwijderd niet-https]
ik zie het nut er niet van in om guppies in de vijver te zetten en in de winter te laten sterven.
doe nooit een levend wezen iets aan wat je zelf niet zou willen; 'k zou als guppy bij u niet terrecht willen komen.
met uw tip is trouwens onze gom van geen kanten geholpen.
maandag 15 september 2008 - 15:01
Diddy
t was dan ook maar een voorstel om hem in een aquarium minder eenzaam te laten zijn he
misschien hebt ge nog een klein goudviske in de vijver zitten dat hem gezelschap kan houden
maandag 15 september 2008 - 15:12
Rikske_
guppies kweken hard hoor, na de zomer kunt ge er weer enkelen uitvissen, al wat niet gevangen wilt worden blijft tot de winter komt that's nature
Dat ze hard kweken weet ik wel, maar een guppy is toch niet voor een vijver ....
maandag 15 september 2008 - 15:25
Rikske_
t was dan ook maar een voorstel om hem in een aquarium minder eenzaam te laten zijn he
misschien hebt ge nog een klein goudviske in de vijver zitten dat hem gezelschap kan houden
Das al beter si
maandag 15 september 2008 - 15:25
Diddy
CITAAT: ">#666666;'> guppies kweken hard hoor, na de zomer kunt ge er weer enkelen uitvissen, al wat niet gevangen wilt worden blijft tot de winter komt that's nature
Dat ze hard kweken weet ik wel, maar een guppy is toch niet voor een vijver .... |
|
er zijn veel mensen, waaronder semi-professionele kwekers, die ze in de zomer buiten in een vijver(tje) houden
maandag 15 september 2008 - 15:28
Rikske_
CITAAT: ">#666666;'> CITAAT: ">#666666;'> guppies kweken hard hoor, na de zomer kunt ge er weer enkelen uitvissen, al wat niet gevangen wilt worden blijft tot de winter komt that's nature
Dat ze hard kweken weet ik wel, maar een guppy is toch niet voor een vijver .... |
|
er zijn veel mensen, waaronder semi-professionele kwekers, die ze in de zomer buiten in een vijver(tje) houden |
|
Je kan veel vissen zetten in een vijver, de vraag alleen is horen ze er wel thuis ...
maandag 15 september 2008 - 16:00
Vera2
maar allee zeg; zijn jullie mijn vraag vergeten?
ik wil onze gom laten overwinteren in de vijver maar weet niet of dit kan en als die desnoods in een aquarium moet dan is het niet de bedoeling om daar zo pakweg een goudvis uit de vijver te vissen als gezelschap. de éne hoeft noet te boeten voor een ander.
maandag 15 september 2008 - 16:00
Diddy
ge kunt er ook ene bijkopen in een tuincentrum ofzo , die sluierstaart of wat is het ook zal niet overleven in de vijver, zoals ge zelf zegt al teveel verpest door mensen handen en vanaf het weer het toelaat (na de ijsheiligen) gooit (zet) ge ze beiden in de vijver
maandag 15 september 2008 - 16:04
LauraK
Hallo Vera2,
Zelf zou ik ook voor het laatste voorstel van Diddy kiezen: er een tweede sluierstaart bij nemen, en
ze gezamenlijk 's winters binnen in een aquarium houden. Ik weet niet of je in België of in Nederland
woont, maar via
http://www.marktplaats.nl of via
http://petites-annonces.kijiji.be/
zijn er zelfs gratis vissen te bekomen, hopelijk ook bij jou in de buurt.
Groeten van Laura.
maandag 15 september 2008 - 17:13
Vera2
mijn vraag is nog steeds; kan die overwinteren in een vijver ??????
maandag 15 september 2008 - 17:18
maandag 15 september 2008 - 17:27
Pieter
Hoi,
Het gaat volgens ik kan zien op de foto niet over een gewone sluierstaart, maar overzo ene met een gezwel op de kop (oranda als ik me niet vergis). Deze zijn niet winterhard, ik heb dat vroeger zelf ondervonden... En onze vijver was 120cm diep en het was geen zware winter.
maandag 15 september 2008 - 17:42
Vera2
dank u laurak;
de vijver is op diepste 1m had ook al zoiets gelezen maar heb mijn twijfels omdat die denkelijk niet zo diep gaat raken voor overwintering.; ik had de hoop dat iemand zo'n visje al had kunnen laten overlevenn had in de viiver maar "k ga die effe ongelukkig maken en in een bakske zetten tot nvolgend jaar.
maandag 15 september 2008 - 17:43
Lydia2
Tja, als er niets anders op zit, zal dat dan toch de beste oplossing zijn. Maar zet er toch maar geen guppy's bij. Een goudvis en een guppy kunnen niet echt samen leven. Heeft iemand in mijn omgeving geprobeerd en de goudvis beet de koppen van de guppy's af. Het was wel een gewone goudvis.
Groetjes
Lydia
maandag 15 september 2008 - 19:31
Vera2
pieter het is inderdaad geen gewone sluierstaart en zoals je zegt met op een gezwel lijkend dikke kop.
'k ga dat beestje voor alle zekerheid tegen de winter uit de vijver halen.
dinsdag 16 september 2008 - 00:18
Blubber
je kan 'm beter naar binnen halen,als de watertemperatuur onder 8graden zakt.
bij de bouwmarkt heb je speciekuipen van 90 liter,voor 9 euro, een compleet binnenfilter b.v stingray kost 15 euro. beetje zand er bij en klaar.
zet hem op een koele lichte plek,en voer niet te veel.
gom zal je dankbaar zijn,en in mei kan ie weer naar buiten.
groetjes blubber.
zaterdag 20 september 2008 - 09:18
Vera2
ik heb via mail ook nog verschillende meningen ontvangen en ga het toch riskeren om die in de vijver te laten overwinteren.
het visje zwemt vrolijk mee in de groep.
zodra ze hun winterstekje gaan opzoeken op 1m diepte en gom volgt niet dan haal ik die uit de vijver.
iedereen bedankt voor de tips.
dinsdag 30 september 2008 - 13:55
Vera2
eergisteren was ik even in paniek.
de vijver was al enkele dagen dicht gervroren met 2 open plaatsen waar ijsvrijhouders liggen.
onze gom dreef met de rug onder tegen het ijs aan en ik dacht dat die was vastgevroren.
niks was minder waar want toen ik voorzichtig met mijn vinger over het ijs ging zakte die zeeeer langzaam naar beneden.
het rare nu is; dat de helft van de andere vissen zwommen ook op 10cm onder die ijslaag terwijl de rest op de bodem vertoeft.
'k snap er niets van want vandaag is al het ijs verdwenen; het water is op 30cm diepte ongeveer amper 1° en nu zwemt 2derde nog rond. de rest ligt in 't zicht te sluimeren op 50cm diepte bovenop de zuurstofplanten.
donderdag 27 november 2008 - 15:47
Jacob83
dichtgevroren ?
heb hier nog geen ijs op de vijver gezien..alleen sneeuw.
mja ik heb dan ook een fontijn, misschien dat dat scheelt..
maandag 1 december 2008 - 19:22
Vera2
jacob,
uw vijver ligt ingesloten en zal daarom niet zo snel bevriezen.
had mijn fontein er nog in gestaan dan kon ik ze weggooien.
ik heb zelfs de beluchtingspomp op hoger thempo moeten zetten omdat de ijsvrijhouders dreigden vast te vriezen.
dinsdag 2 december 2008 - 08:48
Vera2
Jippieieie!!!! onze gom is blijkbaar wintervast !!!
ik heb die vanmorgen zien zwemmen onder het ijs tegen 10 cm per uur.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 januari 2009 - 15:57
Rita1960
Hoi Vera,
Dat is een heel goed en mooi bericht!
Dus is je Gom toch taaier dan menigeen dacht.
groetjes,
Rita
dinsdag 13 januari 2009 - 18:26
\n\n
Beschikbaar in de webshop..
Voeg een reactie toe