Ik heb jaren een vijver gehad met kois en kan dus vanuit ervaring de volgende zaken stellen:
1) Kois en planten gaan perfect samen! Je moet alleen even opletten welke planten je zet. De meeste zuurstofplanten eten ze als tussendoortje, maar hoornblad lukt soms wel eens. Waterlelies en plomp worden wel eens aangevreten, maar als je er genoeg hebt, valt de schade goed mee. Ook planten die zo'n 30cm onder water staan zoals snoekkruid, ... worden meestal goed met rust gelaten. Ook riet, lisdodde, lissen, kalmoes, ... het kan allemaal.
Het is wel belangrijk om de plantenbakken of wat je ook gebruikt goed vast te zetten of te verzwaren want kois zijn sterke vissen en durven wel eens een mandje om te duwen.
Ook is het belangrijk om de grond waarin de planten staan af te dekken met een goede laag grote, scherpe kiezel of met stenen zodat de kois niet meteen al het zand eruit kunnen woelen.
2) Kois zijn niet schadelijker voor de vijver dan goudvissen. Ze zijn immers familie van elkaar. Het voordeel dat ik vond bij kois is dat ze in een gemiddelde vijver niet meteen voortkweken. Goudvissen doen dat wel waardoor je binnen de kortste keren heel wat extra (maar meestal minder kleurrijke) visjes hebt die heel je vijver vertroebelen.
3) Een vijver kan best 1 meter of dieper zijn om vissen te laten overwinteren, maar veel hangt ook af van waar je woont. In de stad zal de temperatuur 's winters meestal hoger liggen en kom je met minder misschien ook toe.
4) Luchtpompen zorgen niet rechtstreeks voor zuurstof in de vijver. Ze brengen het water in beweging. De zuurstof wordt in de bovenste waterlaag opgenomen uit de lucht. Je kan de beweging ook veroorzaken met een fonteintje of een waterval en dat is veel sierlijker. Een luchtpomp op de bodem van je vijver tijdens de winter is ook geen goed idee omdat je dan te veel stroming veroorzaakt. De vissen zijn op dat moment in rust en het zal hun te veel energie kosten om steeds tegen de stroom in te zwemmen.
5) Een verwarmingselement in een vijver is nonsens. Men gebruikt WEL verwarmingselementen om een gat in het ijs te houden wat wel zin heeft. Warm water in een vijver heeft geen zin. Kois houden trouwens van koel water. Als je het water warm houdt in de winter ga je ook de kois volgens mij weer verzwakken.
6) Het navragen van informatie in een vijvercentrum is (helaas) niet altijd voldoende. Veel van die zogenaamde vijvercentra kennen eigenlijk niets van vijvers en willen enkel zo veel mogelijk verkopen. Je kan beter een paar goede boeken lezen zoals o.a. de boeken van Ada Hofman.
7) Kois zijn in eerste instantie ook maar vissen en vragen eigenlijk maar hetzelfde als de meeste andere vijvervissen. Ook moet je er op letten dat het beter is om een grote vijver te hebben met een paar kois dan een kleine vijver met een heleboel kois. Daar bestaat een formule voor, maar hoe die precies weeral was, ben ik na tien jaar helaas vergeten en dus ga ik me daar even niet over uitspreken. Als je echter weet dat kois enorme gewichten en lengtes kunnen behalen dan weet je dat je daar echt niet mee moet overdrijven.
Ik had vroeger zelf een vijver van 18000 liter en dat zaten zes, zeer mooie, kois in. Die vijver was steeds glashelder door een zelfgemaakt overstroomfilter met lavagruis in die aangedreven werd door een pomp die was aangesloten op een waterval. Ik geloof dat die pomp 300 liter per uur pompte, maar het is al zo lang geleden.
Extra apparatuur zoals UV-lampen, luchtpompen of speciale skimmers heb ik nooit gebruikt en waren ook niet nodig gezien mij vijver een soort natuurlijk evenwicht bereikte. Bacteriën in het filter braken afvalstoffen af die vervolgens door het weelderige plantenbestand in mijn vijver weer werden opgenomen en gezuiverd.
Als ik vijvers zie als deze waarin een heleboel vissen komen en er helemaal geen planten staan, dan is dat voor mij moeilijk te begrijpen vooral als je dan nog eens advies gaat geven aan anderen!