menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwanemossel

Wendy

Tekst aangepast

Wendy

hoi allemaal,

't is een tijdje geleden dat ik nog iets geschreven heb, maar ik heb jullie allemaal wel een beetje gevolgd hoor!
Ondertussen heb ik ook een vijvertje aangelegd en gisteren heb ik er 4 zwanemossels in 'tewater gelaten'. Maar zoals meestal is mijn enthousiasme groter dan mijn informatiedrift. De vragen komen maar eenmaal de aankoop gebeurd is!
De man zei dat ze zich voortplanten via een bepaald visje (weet naam niet meer). zonder dat visje lukt het niet. Maar Wikipedia vertelt me een ander verhaal! Wie heeft er ook deze mossels? Ervaringen? Kweeksuccessen? Zijn ze werkelijk efficient om het water te zuiveren? Gaan ze mijn babyvisjes niet binnenspelen? is het ok dat ze op een diepte van +/- 80cm blijven of komen ze ook graag eens boven?...
Laat het me weten jongens en meisjes, ik ben benieuwd!!!
vrijdag 31 augustus 2007 - 08:24
phyton

Phyton

Hey wendy

De zwanemossel kan wel 20 cm groot worden en komt in Nederland vrij algemeen voor. Hij komt voor in sloten en plassen. De mossel heeft twee openingen (sifo's). Door één opening wordt water met voedsel (plankton) naar binnen gezogen. Nadat het voedsel eruit gefilterd is gaat het water met enkele afvalstoffen via de tweede opening weer naar buiten. Hij kan wel 40 liter per uur doorpompen. De mossel kan zich door middel van een gespierde voet over de bodem voortbewegen. Hij laat daarbij een langgerekt spoor achter. Deze voet kan ook gebruikt worden als hij zich wil ingraven.

De Zwanemossel plant zich tweeslachtig voort. Het vrouwtje legt ongeveer 30.000 eitjes die binnen in de mantelholte van vrouwtje blijven zitten. Het mannetje op zijn beurt spuwt zijn zaadcellen uit in het omringende water. Vanwege de grote hoeveelheid zaadcellen en het actieve binnenpompen van water door het vrouwtje zullen de in het lichaam aanwezige eitjes vroeg of laat worden bevrucht. Na die bevruchting blijven de uit de eitjes gekomen larven nog enige tijd in de mantel van de moeder. In de mantel bevinden zich ook de kieuwen en er is dus een constante aanvoer van vers zuurstofrijk water gegarandeerd. Na enige tijd ontwikkelen de larven kleine klepjes zodat ze, als ze eindelijk het moederlichaam verlaten, zich zullen kunnen hechten aan de huid van langszwemmende vissen. Zij blijven daar net zo lang hangen tot zij zijn veranderd in kleine mosseltjes. Zij verlaten dan hun plaatsje op de huid van de vis en laten zich zakken naar de bodem.

De bittervoorn is voor zijn voortplanting afhankelijk van de zoetwatermossel. In het voorjaar ontwikkeld het vrouwtje een legbuis. Als het mannetje een geschikte watermossel heeft uitgezocht duwt het vrouwtje haar legbuis in de uitstroomopening van de mossel en zet er haar eitjes in af. Het mannetje bevrucht hierna de eitjes. Als de eitjes uitkomen verlaten de larven de mossel niet direct. Ze blijven nog twee tot drie weken in de mossel. Pas wanneer ze vrij kunnen zwemmen verlaten de larven de mossel. Ze zijn dan ongeveer 1 centimeter lang.

Meeste info staat ook op Wikepedia maar deze zwanemossels stellen ook zandbanken in je vijver op prijs (rijnzand ofzo)

Phyton
zondag 2 september 2007 - 02:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).