menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchiden

Ga naar meest recente reactie

pitipahke

Tekst aangepast

Pitipahke

Dag allemaal!!!
Heeft er iemand tips om orchideen te verzorgen? Ik probeer altijd te doen zoals ze mij in de winkel zeggen, enzovoort enzoverder, maar ze gaan altijd dood!!!
Help!
zaterdag 28 juli 2007 - 19:46
minouke

Tekst aangepast

Minouke

pitipahke, ik denk dat je die vraag beter stelt in "exotische en tropische planten " hier op tuinadvies, je zult daar meer succes hebben denk ik.
zaterdag 28 juli 2007 - 19:51
Botanist

Botanist

Chantal heeft gelijk, maar ik kan je alvast zeggen dat in het algemeen Orchideen meestal sneuvelen aan teveel water dan te weinig.

Emilio
zaterdag 28 juli 2007 - 23:41
Helianthus

Helianthus

Inderdaad Emilio, da's al een belangrijke opmerking.
Pitipahke, lees eens de volgende topics, er werden al heel wat vragen gesteld omtrent dit onderwerp.
Je gaat daar zeker al een pak informatie vinden.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=1219&hl=orchide
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=4252&hl=orchide

Of typ eens "orchidee" in onder zoeken bij het forum, je gaat dan alvast een hele reeks "oude" topics vinden over dat onderwerp.

Groetjes, Gert.
zondag 29 juli 2007 - 07:32
pitipahke

Pitipahke

Bedankt voor de tips!

Pitipahke
dinsdag 31 juli 2007 - 11:52
pekingeend

Pekingeend

Hallo orchideën liefhebbers.

Mijn moeder, die 89 jr. is, heeft al jaren orchideën, 5 stuks.
Elke keer nadat ze uitgebloeid zijn worden de stengel afgeknipt boven het 2e lot.
Een aantal maanden later komt daar weer een nieuwe stengel op en gaat de orchidee weer opnieuw bloeien.
Met water is ze zuinig. Elke week goed nat maken en idd zorgen dat er geen water in het hart van de plant terecht komt. De uitgebloeide orchidee krijgt 1x per maand goed water.
De bloeiende orchideën krijgen 1x in de 2 weken orchidee-voeding die speciaal ervoor is.

maandag 27 augustus 2007 - 11:31
Cavati

Cavati

Orchideeen zijn bovenal moerasplanten.
Je moet er dus eigenlijk zo weinig mogelijk mee bezig zijn.
Amper water, amper zon. dat is de truuk.
maandag 27 augustus 2007 - 14:45
Lucia

Lucia

Orchideeen zijn bovenal moerasplanten.
Je moet er dus eigenlijk zo weinig mogelijk mee bezig zijn.
Amper water, amper zon. dat is de truuk.

Sorry Cavati,
Maar orchideeën zijn HELEMAAL GEEN MOERASPLANTEN.
De meesten komen uit het tropisch regenwoud. Dat is wat anders dan een moeras.
Sávonds of snachts een regenbui. En dan overdag warm maar droog. En dan licht Veel, heel veel licht. Maar gefiltert. als door een bladerdak. Dan zijn er ook die aan de voet van de hymalaya groeien. En die staan dus in de winter koel en droog.
En dan bedoel ik kurk droog.
maandag 27 augustus 2007 - 18:17
Cavati

Cavati

tropisch sowieso
dat bedoelde ik alvast

maar heb ooit documentaire gezien die stelde dat het tropische moerasplanten zijn.

dinsdag 28 augustus 2007 - 23:34
yvesvdn

Yvesvdn

ik heb er 1, een phalaenopsis.
ik geef 1x per week water, ik zet de plant volledig met de wortels onder water gedurende +-10 minuten
dan haal ik hem uit het water en laat ik al het overtollige water uit de pot druipen, het is belangrijk dat het overtollig water eruit gaat, want als de plant met de wortels in het water staat gaat hij kapot.
Dan zet ik hem aan het raam, let wel dat het een raam is waar nooit de volle zon op schijnt, anders gaat hij ook kapot.
Hij bloeit nu al meer dan een maand. Wanneer de bloemen uitgebloemd zijn moet je de stengel knippen tot de 2e knop, tenzij de stengel reeds helemaal verdroogd is, dan mag je hem tot tegen de plant knippen.
donderdag 30 augustus 2007 - 08:17
Sandy

Sandy

De standplaats is heel belangrijk ... een raam waar nooit de zon op schijnt EN een raam zonder verwarming eronder. Ten minste dat heb ik altijd gehoord en ik pas het ook toe op mijn eenzame orchidee en het werkt. Hij is opnieuw een stengeltje aan het maken om te bloeien. Ik wacht er met veel ongeduld op.

groetjes
sandra
donderdag 30 augustus 2007 - 20:31
bisschop

Bisschop

Hallo,
hier spreekt men van matig water geven. Mijn orchideeen gingen steeds stuk ben raad gaan vragen aan iemand die er veel heeft die vertelde mij dat hij ze elke dag onderaan in het water zette als ze bloeide. Dit heb ik met mijn orchideeen gedaan en zo heb ik er reeds van de dood gered. Je moest maar eens zien hoe ik één in bloem gekregen heb die voor dood weggeworpen was.
De boodschap is onderaan in een tasje watergeven en veel licht.
Veel succes met deze mooie planten.
marleen
vrijdag 7 september 2007 - 04:30
dm

Dm

Het zijn eigenlijk planten die in een tropisch woud leven en zelfs geen grond nodig hebben. Grond (substraat van schors) dient enkel maar voor de houvast want in de serres van Laken staan ze zonder sustraat te wiebelen in hangmandjes.
Een doorschijnende plastiek bloempot (met veel gaten onderaan !!!)is het best. De wortels houden van licht. Druk hun luchtwortels dus ook niet in de pot. Geen zon, echt geen zon is heel belangrijk.
Ik zet ze samen 1x/week buiten en begiet ze dan met lauw regenwater. Laat ze goed uitdruppen en dan mogen ze terug binnen. Zo boots je het best hun habitat na: een plotse regenbui waarbij het water niet blijft staan.
Mest: speciale voor orchideeën maar misschien lukt het met andere ook, 1x/2 weken bij bloei.
Bij mij bloeien ze altijd terug.
vrijdag 7 september 2007 - 13:57
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).